Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBetydelsen av 1 km/h
You need to log in to create posts and topics.

Ofta tänker jag att 1 km/h är ingenting. 30 km/h jämfört med 29 km/h är nästan samma hastighet. Men tänker man efter så är det en hiskelig skillnad 🙂

1000 m efter en timmes körning. Ganska mycket faktiskt!
(Om man kör 30 km/h tar det iofs bara två minu

Det finns säkert någon begåvad som kan tala om hur kurvan för att öka 1km/h ser ut i intervallet 25-36km/h. Att öka från 25-26 i förhållande till att öka 35-36km/h. (Om vi antar att ditt max över 3 mil är 36km/h

Att ensam köra 30 km/h är halvjobbigt.
Att ensam köra 36 km/h är heljobbigt. 🙁

En hastighetsökning med 20% men ansträngningen ökar med betydligt mer!

Finns det någon därute som har lite fina kurvor på hur mycket mer energi man måste göra av med i tak

Kolla på Analytic Cycling, svar på alla sådana här frågor: http://www.analyticcycling.com

Tack Raymond, nu börjar det likna något!
/Jonas

Eller att köra Vättern på 7:45, medelhastigheten blir 38,71 km/h. För att hinna med en paus på 10 minuter under samma totaltid behöver medelhastigheten (rullsnitt) höjas till 39,56, alltså +0,85 km/h, klart mer än vad jag rent spontant skulle tro.

och sedan om det blåser??
Vad gör en motvind på 5m/s kontra 10m/s i ren ansträngning ...

Du tror väl inte att Analytic Cycling glömt en sån elementär parameter 😉

Apropå vinden:

Läste om Armstrong att han under ett träningspass hade kört ett par mil i riktigt hårt motvind.

Efter körningen sa tränaren i följebilen till Lance:
-Det var en rejäl motvind du hade!

Då svarade Armstrong:
-Vilken motvind?

/Jonas

Raymond: Nej ... men jag har inte hunnit kolla in den ordentligt ännu 😉

Jonas: Det var så en kille i TV frågade mig efter VR 03 och jag var ärlig när jag svarade att vi hade en bra medvind nästan hela vägen runt ...
det var lite konstigt att se andra i