Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Jag har haft ett ca ett halvårs vila ifrån löpning pga Planta Fascia. Har nu börjat löpa så smått igen men har hela tiden hållt igång med crosstraining och cykling.
Är rädd för att slå upp min skada om jag ökar belastningen för snabbt utan kör max 7

Det ena lär ju simulera backlöpning och det andra plattlöpning... Så det är väl upp till dig att mixa/välja.
Jag har sett flera löpare rehabba på crosstrainer men vet inte hur löpformen varit efter men jag antar att det är så likt löpning man kommer.

L

Har periodvis tränat mycket som du gör just nu och då kört random program på crosstrainern och hög kadens på cykeln. Väsentliga är du håller igång motorn

Vilket tror ni ger mest effekt. korta intervaller 1 min/1 30/30 *10 eller
3-2-1-30 sek med lika mycket vila imellan intervallerna. Funderar på om inte korta intervaller är att föredra.
Tack för tipsen.

Det väsentliga med intervaller (speciellt på crosstrainer) är att öka sin VO2max (syreupptagningsförmåga). Alltså hög puls är nyckeln, över är att föredra 90% av max, alltså 168+ i ditt fall. Musklerna i sin tur tränas absolut bäst med lågintensiv sin gre

Jag har aldrig använt en crosstrainer så talar inte från egen erfarenhet nu. Men har fått berättat för mig av en PT på en kurs, att crosstrainers inte är bra för dig, eftersom en crosstrainer inte härmar det naturliga rörelsemönstret. I en crosstrainer gå

Anders, om man inte kan springa - vad ska man då syssla med? Det är få alternativa träningsformer som ger samma rörelsemönster som löpning. Trampa vatten och C-T tror jag är det som är närmst.

Faktum är att jag kastade ut mina inlägg skaffade ett par enklare sulor till min Kayano. Ingen smärta i hälen, vaden känns kanon och har kunnat trappa upp löpningen succesivt. Springer nu i 12 km tempo/timmen utan problem.
Hoppas att detta håller i sig. H