Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

En snabb och en lite mindre snabb löpare ska springa ett 5 km-lopp. De väger lika mkt och har likadan fördelning av muskler och fett. Båda har viljan och förmågan att pressa sig och båda två har en arbetspuls på drygt 90% av sin maxpuls under loppet.

De

Det känns ju som att den snabba löparen borde bli varmare eftersom han arbetar hårdare per tidsenhet men samtidigt tycker jag inte att han borde bli det eftersom båda löparna anstränger sig lika mycket i förhållande till sin egen kapacitet... Fel i min ta

En detalj är att de knappast håller samma % av maxpuls under loppet, 16-minuterslöparen ligger garanterat långt över 90.

Det är dock inte det som är det viktiga. Det som gör skillnaden är att deras muskler utvecklar olika mycket energi per tidsenhet. Att

Jo, det kan faktiskt vara så att 26 minuterslöparen blir varmare än 16 minuterslöparen .
Detta gäller även om de båda löparna har exakt samma maximal syreupptagningsförmåga.
Skillnaden kan vara det som kallas löpekonomi. Egentligen består löpekonomin av

Om påståendet att det krävs en viss energi att springa 1km gäller, bör således effekten vara högre hos 16min löparen då den gör av med mer energi på kortare tid. Sedan är det som Endorfinisten säger att all den energi blir inte värme beroende på löpekonom

Det korta svaret är Nej. Båda behåller en kropptemperatur på +37C om de är friska.

Den snabbare löparen blir varmast.

Att 16min-löparen är snabbare än 26min-löparen beror på en kombination av högre kapacitet att förbruka energi, och bättre löpekonomi. Det känns fullständigt orealistiskt att en 26min-löpare och 16min-löpare skulle ha s

Mikael har fel, kroppstemperaturen kan stiga till 38-39°C vid ett långlopp i värme, vissa idrottare kan t.o.m. uppnå 40°C utan några symptom.

Men i denna diskussion var det nog främst den upplevda värmen Solveig var ute efter. Stigande kroppstemperatur b

Båda resonemangen låter ju vettiga...

Funderar lite på hur jag själv fungerar. Springer 5km på ca 21min, men blir oerhört varm. Föredrar att springa i temperaturer runt 10 grader och då springer jag i shorts och linne. Om det ex är 15-20 grader blir min

Håller med MA med motiveringen just att eliten har både ett högre effektuttag och bättre löpekonomi i kombination.

Deras högre fart ger dessutom bättre kylning, men vad som avgör sluttemperaturen inbillar jag mig även är direkt beroende av vilken värmetr

12