Quote from Guest on 15 September 2009, 12:04Förra veckan simmade jag 1,5km och har nu i en veckas tid haft ont på insidan knäet.(vönster knä) Finns det några övningar man kan göra för att det ska bli bättre? Har nån annan av er fått ont vid bröstsim? Tog det lång tid innan det gick över? Har börjat
Förra veckan simmade jag 1,5km och har nu i en veckas tid haft ont på insidan knäet.(vönster knä) Finns det några övningar man kan göra för att det ska bli bättre? Har nån annan av er fått ont vid bröstsim? Tog det lång tid innan det gick över? Har börjat
Quote from Funbeat user on 15 September 2009, 12:14Bröstim är elände för knäna, särskilt längre distanser. Jag har helt fått sluta med det, 25-50m max går bra. Springa är inga problem.
Du får lära dig crawla, alt. simma bröstsim med fjärilsspark.
Bröstim är elände för knäna, särskilt längre distanser. Jag har helt fått sluta med det, 25-50m max går bra. Springa är inga problem.
Du får lära dig crawla, alt. simma bröstsim med fjärilsspark.
Quote from Funbeat user on 15 September 2009, 12:23Kolla in hur man tar bröstsimstag på youtube (breast stroke)
Man sak inte ta dom "så långt ut". Detta blir omöjligt att förklara i text. Jag tror att du kanske gör en jättecirkel med benen istället för att sparka "rakt bak".
Kolla in hur man tar bröstsimstag på youtube (breast stroke)
Man sak inte ta dom "så långt ut". Detta blir omöjligt att förklara i text. Jag tror att du kanske gör en jättecirkel med benen istället för att sparka "rakt bak".
Quote from Galderma Fritidsförening on 15 September 2009, 12:40Sökte lite på youtube och det fanns mycket bra tips där. Tack för tipset, Annika. 🙂
Jag får också ont i knäna när jag simmar. Ibland höger, ibland vänster, ibland båda. Jag har dock en partiell korsbandsskada och jag har hört att bröstsim inte är det
Sökte lite på youtube och det fanns mycket bra tips där. Tack för tipset, Annika. 🙂
Jag får också ont i knäna när jag simmar. Ibland höger, ibland vänster, ibland båda. Jag har dock en partiell korsbandsskada och jag har hört att bröstsim inte är det
Quote from Funbeat user on 15 September 2009, 12:51Kosuke:
http://www.youtube.com/watch?v=3sjjv-vNExs
För att undvika smärta måste du bli rörlig i knäleden. Samt bygga upp musklerna som avlastar runt omkring leden.
Den här killen simmar inte superbra, men han visar och förklarar bra:
http://www.youtub
Kosuke:
För att undvika smärta måste du bli rörlig i knäleden. Samt bygga upp musklerna som avlastar runt omkring leden.
Den här killen simmar inte superbra, men han visar och förklarar bra:
http://www.youtub
Quote from Galderma Fritidsförening on 15 September 2009, 13:06Jag fick övningar av sjukgymnast när jag först upptäckte min skada (nån gång i slutet av 2006 eller början av 2007 tror jag det var). Gjorde övningana regelbundet (1-2 ggr/vecka) i säkert ett år. Det blev bättre för varje gång.
Innan jag började med övn
Jag fick övningar av sjukgymnast när jag först upptäckte min skada (nån gång i slutet av 2006 eller början av 2007 tror jag det var). Gjorde övningana regelbundet (1-2 ggr/vecka) i säkert ett år. Det blev bättre för varje gång.
Innan jag började med övn
Quote from Funbeat user on 15 September 2009, 13:13när man nu väl fått ont som jag har (en vecka sen) hur länge brukar det onda sitta i? när törs jag ge mig ut och springa? är säkert på att jag skulle klara av det i lugnt tempo... men förvärrar jag mitt knäonda från simningen då ? :S
när man nu väl fått ont som jag har (en vecka sen) hur länge brukar det onda sitta i? när törs jag ge mig ut och springa? är säkert på att jag skulle klara av det i lugnt tempo... men förvärrar jag mitt knäonda från simningen då ? :S
Quote from Galderma Fritidsförening on 15 September 2009, 13:20Löpningen borde inte vara nåt problem, men som med allt så är det väl individuellt. Jag hade inga problem att springa när smärtan kom p.g.a. simningen.
Om jag vore du skulle jag prova och går det så går det. Om det gör ont vid löpningen, eller inte går
Löpningen borde inte vara nåt problem, men som med allt så är det väl individuellt. Jag hade inga problem att springa när smärtan kom p.g.a. simningen.
Om jag vore du skulle jag prova och går det så går det. Om det gör ont vid löpningen, eller inte går
Quote from Funbeat user on 15 September 2009, 15:30Den typen av bröstsimskick är totalt omöjligt för mig.
Jag har också problem med att jag får ont på insidan av knäna (mest höger) när jag bröstsimmar.
Lösningen är att göra precis tvärt om, jag vinklar ut knäna så mycket jag kan.
Då får jag inte nån sidob
Den typen av bröstsimskick är totalt omöjligt för mig.
Jag har också problem med att jag får ont på insidan av knäna (mest höger) när jag bröstsimmar.
Lösningen är att göra precis tvärt om, jag vinklar ut knäna så mycket jag kan.
Då får jag inte nån sidob
Quote from Funbeat user on 15 September 2009, 18:39"Roligt" att läsa att andra har samma problem som jag har haft med knäna (närmast höger knä) när det gäller bröstsim. Med roligt menar jag att det är trevligt att höra att det är typiskt. Mina knäproblem har bara gällt längre sträckor, över ca. 500-1000 m
"Roligt" att läsa att andra har samma problem som jag har haft med knäna (närmast höger knä) när det gäller bröstsim. Med roligt menar jag att det är trevligt att höra att det är typiskt. Mina knäproblem har bara gällt längre sträckor, över ca. 500-1000 m