Quote from Guest on 12 March 2012, 21:43Jag är glad motionär som tränar ca 6 tim/v och vill bli bättre och snabbare cyklist. Jag tycker det är svårt att hitta lämpliga artiklar etc ang träning på cykel. Det är ofta jag ser lågintensivträning "ratas" av Högintensiv träning. Klart jag blir förvir
Jag är glad motionär som tränar ca 6 tim/v och vill bli bättre och snabbare cyklist. Jag tycker det är svårt att hitta lämpliga artiklar etc ang träning på cykel. Det är ofta jag ser lågintensivträning "ratas" av Högintensiv träning. Klart jag blir förvir
Quote from Funbeat user on 12 March 2012, 21:53Du ska varken träna mest eller hårdast utan smartast. Det vill säga både mest och hårdast. Sen kan nån annan säkert komplettera med detaljer.
Du ska varken träna mest eller hårdast utan smartast. Det vill säga både mest och hårdast. Sen kan nån annan säkert komplettera med detaljer.
Quote from Funbeat user on 12 March 2012, 23:43Träna på det du vill bli bättre på.
Träna på det du vill bli bättre på.
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 15:50Bästa tipset är nog att träna (läs kränkas) ihop med andra.
Bästa tipset är nog att träna (läs kränkas) ihop med andra.
Quote from Funbeat user on 14 March 2012, 08:46Jag tror det ligger mycket i ovanstående kommentarer.
Inför CV tänker jag träna mycket på snabbåkta grusvägar, ofta med inslag av långa intervaller. T ex. 2x20min hårt (1-2min vila), 6x8min hårt (1-2min vila).
Vad specifikt är det du vill bli bättre på
Jag tror det ligger mycket i ovanstående kommentarer.
Inför CV tänker jag träna mycket på snabbåkta grusvägar, ofta med inslag av långa intervaller. T ex. 2x20min hårt (1-2min vila), 6x8min hårt (1-2min vila).
Vad specifikt är det du vill bli bättre på
Quote from Funbeat user on 14 March 2012, 10:19Sykkeltrening skal bestå av en blanding av: Rolig og hurtige langturer, Korte bakke intervaler i 90%+av max, Styrketråkk i 75% av max, Lengre tempo intervaler på flatene på AT-TERSKEL. Og det viktigste ::nok hvile
Prøv å øk treningstiden til 10 timer/vekk
Sykkeltrening skal bestå av en blanding av: Rolig og hurtige langturer, Korte bakke intervaler i 90%+av max, Styrketråkk i 75% av max, Lengre tempo intervaler på flatene på AT-TERSKEL. Og det viktigste ::nok hvile
Prøv å øk treningstiden til 10 timer/vekk
Quote from Funbeat user on 14 March 2012, 11:06Vinner man någonting på att styrketräna låren på gymet (typ 10 maxrep) eller ger det samma effekt som intervall på över 90%?
Edit: Jag cyklar MTB. 🙂
Vinner man någonting på att styrketräna låren på gymet (typ 10 maxrep) eller ger det samma effekt som intervall på över 90%?
Edit: Jag cyklar MTB. 🙂
Quote from Funbeat user on 14 March 2012, 11:10"Vinner man någonting på att styrketräna låren på gymet (typ 10 maxrep) eller ger det samma effekt som intervall på över 90%? "
Var väl uppe i en annan tråd tidigare. Där kom man fram till att max reps är 4. Annars bygger man bara muskelmassa vilket är k
"Vinner man någonting på att styrketräna låren på gymet (typ 10 maxrep) eller ger det samma effekt som intervall på över 90%? "
Var väl uppe i en annan tråd tidigare. Där kom man fram till att max reps är 4. Annars bygger man bara muskelmassa vilket är k
Quote from Funbeat user on 14 March 2012, 11:45Styrka 4-5 reps tungt explosivt,16---50 reps uthållighetsträning
Styrka 4-5 reps tungt explosivt,16---50 reps uthållighetsträning
Quote from Funbeat user on 14 March 2012, 13:35Per, fel behöver du inte ha, men jag vet ingen studie som funnit ett negativt samband mellan volymökning och prestationsförmåga hos cyklister. Forskningsläget lutar väldigt mycket åt att det är en positiv förändring.
Per, fel behöver du inte ha, men jag vet ingen studie som funnit ett negativt samband mellan volymökning och prestationsförmåga hos cyklister. Forskningsläget lutar väldigt mycket åt att det är en positiv förändring.