Quote from Guest on 12 November 2008, 18:17jag är en, för mej, ganska hårt tränande 17årig orienterare som har frågor om kondition och vilopuls.
Jag tränar ungefär 5 gånger i veckan och huvudsakligen långdistans eftersom det är vinter. Då jag är ute och tränar känns det som jag har en bra konditio
jag är en, för mej, ganska hårt tränande 17årig orienterare som har frågor om kondition och vilopuls.
Jag tränar ungefär 5 gånger i veckan och huvudsakligen långdistans eftersom det är vinter. Då jag är ute och tränar känns det som jag har en bra konditio
Quote from Funbeat user on 12 November 2008, 18:27Vilopulsen är genetiskt betingad och den är lägre än om du var otränad. Inte så mycket du kan göra något åt, mer än att acceptera och fortsätta träna. Då sjunker den.
Du har bra syreupptagning och den kommer säkert förbättras under din fortsatta orienter
Vilopulsen är genetiskt betingad och den är lägre än om du var otränad. Inte så mycket du kan göra något åt, mer än att acceptera och fortsätta träna. Då sjunker den.
Du har bra syreupptagning och den kommer säkert förbättras under din fortsatta orienter
Quote from Funbeat user on 12 November 2008, 18:31Svar JA. Du har bra kondis ;)...
Kolla denna hemsida:
http://www.runningforfitness.org/faq/vo2.phpSen är väl allt en bedömning iof... men dock 🙂
Svar JA. Du har bra kondis ;)...
Kolla denna hemsida:
http://www.runningforfitness.org/faq/vo2.php
Sen är väl allt en bedömning iof... men dock 🙂
Quote from Funbeat user on 12 November 2008, 20:28OJ vilket långt och seriöst inlägg David 😉
OJ vilket långt och seriöst inlägg David 😉
Quote from Funbeat user on 12 November 2008, 20:30Alla mina inlägg är seriösa, även om jag är missförstådd ibland.
Alla mina inlägg är seriösa, även om jag är missförstådd ibland.
Quote from Funbeat user on 13 November 2008, 10:19Det är klart du har bra kondis, om du jämför dig med medelkillen i din ålder. Eller till och med utomordentligt/extremt bra kondis.
Men allt är relativt. Kollade upp dig på Oxtract (Orienteringssajt) och dina resultat där var väl ungefär som jag väntade
Det är klart du har bra kondis, om du jämför dig med medelkillen i din ålder. Eller till och med utomordentligt/extremt bra kondis.
Men allt är relativt. Kollade upp dig på Oxtract (Orienteringssajt) och dina resultat där var väl ungefär som jag väntade
Quote from Camilla Höög on 13 November 2008, 11:02Du har bra kondition för det du sysslar med och tränar mest.
Mata in ditt resultat på 3 km i den här tabellen så ser du ungefär vad du bör klara halvmarathon på om ska ligga på samma VO2 max på hela distansen:
http://www.studenterna.nu/TRANING/OmvandTab.
Du har bra kondition för det du sysslar med och tränar mest.
Mata in ditt resultat på 3 km i den här tabellen så ser du ungefär vad du bör klara halvmarathon på om ska ligga på samma VO2 max på hela distansen:
http://www.studenterna.nu/TRANING/OmvandTab.
Quote from Funbeat user on 13 November 2008, 12:29ok tack så mycket:) Den främsta anledningen till att jag inte presterat så bra orienteringsmässigt är för att jag inte tränat så ofta förut utan det är med i år och delvis ifjol som jag tränat mer samt att jag inte är så bra orienteringstekniskt och det p
ok tack så mycket:) Den främsta anledningen till att jag inte presterat så bra orienteringsmässigt är för att jag inte tränat så ofta förut utan det är med i år och delvis ifjol som jag tränat mer samt att jag inte är så bra orienteringstekniskt och det p
Quote from Funbeat user on 13 November 2008, 13:32Om du gör den tiden på Coopertestet utan löpband så är det 3.32-tempo i 3 km vilket är jättebra, och det verkar helt rimligt med tanke på att du tränar 5 gånger i veckan. Då bör du som du säger kunna hålla långt under 5.00-tempo på en halvmara. Mycket dis
Om du gör den tiden på Coopertestet utan löpband så är det 3.32-tempo i 3 km vilket är jättebra, och det verkar helt rimligt med tanke på att du tränar 5 gånger i veckan. Då bör du som du säger kunna hålla långt under 5.00-tempo på en halvmara. Mycket dis
Quote from Funbeat user on 13 November 2008, 14:28Men det var ju lite det jag menade. Du sa att du tränade 5ggr per vecka men inget om timmar eller mängd. Inte heller att du bara tränat 5 ggr/v ett tag. Löpning är inget man bygger upp på en vecka eller en månad utan det är ett långsiktigt projekt. Se bar
Men det var ju lite det jag menade. Du sa att du tränade 5ggr per vecka men inget om timmar eller mängd. Inte heller att du bara tränat 5 ggr/v ett tag. Löpning är inget man bygger upp på en vecka eller en månad utan det är ett långsiktigt projekt. Se bar