Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonBrickpass
You need to log in to create posts and topics.

Hur ofta kör ni dessa pass och gör ni det under hela året?

Nån gång i veckan maj-augusti.

Då jag tränade för Kalmar körde jag brickpass på vintern också - iofs tog det lite tid att växla från svettiga innekläder (cyklade på trainern) till utelöparkläder i snö o kyla men det funkade mycket bättre än vad man kan tro!

Passar på att fälla in en påhängsfråga om det går bra:

Hur låg tid kan det gå som max mellan cyklingen och löpningen, om det skall kallas för brickpass och göra nytta som en sådan träning?

I mitt tycke beror det på vilken distans du tränar för.

Sprint - då tränar man den akuta effekten av att hoppa av cykeln och maxa iväg på löpningen. Max 1minut mellan.

Långdistans - då handlar brickpassen mer om att lära kroppen springa med trötta ben

Ok, tack!

När det gäller den sista förberedelsen för tävling kanske så strikta gränser kan vara vettiga. Då kan man ju ta chansen att träna riktiga växlingar också. Men annars duger det gott att ta upp till tio (kanske 15) min emellan, om man behöver det för att du

Jag har mest kört cykel->löpnings-träning men i klubben brukade vi köra båda växlingarna så att vi körde i tävlingsform så att vi låtsades kjust ha kommit upp ur vattnet, gjorde en regelrätt T1, cyklade en runda i full fart, gjurde en T2 och sen spran en