Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBroddar vid halka? Skaderisk?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,
I fjol sprang jag på vintern med såna gummibandsbroddar (de har säkert nåt klatchigt namn). Dessvärre drog jag på mig en stressfraktur i framfoten, troligen orsakad av att jag behövde inlägg i skorna då jag hade nertrampad framfot.
Men nu blir jag ju

Jag har kört med inlägg i Sarva Xero, skon känns som en vanlig löparsko. Eller dubba ett par vanliga skor.

Jag fick benhinneinflammation i samband med att jag sprang med broddar förra året, så jag kommer nog att strunta i sådana helt den här vintersäsongen. Jag vågar helt enkelt inte prova igen.

Johanna, hur ska du hållas på benen då?

När jag kunde börja springa lite smått igen i februari/mars så låg fortfarande snön kvar och då sprang jag utan broddar. Det var kanske inte optimalt, men bättre än benhinneinflammation i varje fall.

Jag funderar annars på om trailskor skulle kunna ge l

Som tidigare sagt, snö och tom torr is går hyggligt att springa på med hyfsat mönstrade skor, precis som odubbade vinterdäck.

Hyfsat mönstrade skor, är det alltså speciella terrängskor eller?

Nja, vanliga skor med grovt mönster och någon ganska mjuk gummisort funkar. Men i realiteten betyder det nog skor som är avsedda för terräng, snarare än asfalt i alla fall. Moderna, lätta löparskor har ofta dålig mönstring. Gummi är tungt. Jag har själv i

Mina Asics Nimbus har bra grepp i torr snö och på is. Däremot behövs det nog ett djupare mönster för att greppa i modd.

Å andra sidan tycker jag inte halkrisken är så stor i modd. Den gör mest att det blir förfärligt jobbigt att springa.

Jag har också försökt använda sådana där gummibroddar som man trär över skorna i flera år men varje gång har jag fått benhinneinflammation.
Nu kör jag med dubbade skor för första gången (Inov-8 oroc360) och har inte drabbats av benhinneinflammation ännu m

12