Quote from Guest on 5 March 2009, 09:43Hej, har kört två säsonger på min CX (racer vid torrare väglag) och nästan nött ner två hjulpar (alufälgar) på bromsytan (canti bromsar)! Dvs. båda hjulparen uppvisar konkava ytor vilket skvallrar om godsförsämring...
Har följt strängarna om bromseffekt
Hej, har kört två säsonger på min CX (racer vid torrare väglag) och nästan nött ner två hjulpar (alufälgar) på bromsytan (canti bromsar)! Dvs. båda hjulparen uppvisar konkava ytor vilket skvallrar om godsförsämring...
Har följt strängarna om bromseffekt
Quote from Funbeat user on 5 March 2009, 09:53Bromseffekten beror på gummiblandningen i klossarna och gissa vilka som är riktigt bra?
Ytan är betydligt hårdare och klarar grus i klossarna bättre.
Att undvika bromsa. Det kostar energi att accelerera igenRätt svar: Campagnolo!
Bromseffekten beror på gummiblandningen i klossarna och gissa vilka som är riktigt bra?
Ytan är betydligt hårdare och klarar grus i klossarna bättre.
Att undvika bromsa. Det kostar energi att accelerera igen
Rätt svar: Campagnolo!
Quote from Funbeat user on 5 March 2009, 09:58Okidoki David, av Ditt svar läser jag att det handlar mer om klossarna än om själva fälgarna och tar tacksamt emot tipset om Campa.
Men just nu är hjulen det primära och sen klossarna - så hade Du ngn specifik erfarenhet kring just keram hjul?
D
Okidoki David, av Ditt svar läser jag att det handlar mer om klossarna än om själva fälgarna och tar tacksamt emot tipset om Campa.
Men just nu är hjulen det primära och sen klossarna - så hade Du ngn specifik erfarenhet kring just keram hjul?
D
Quote from Funbeat user on 5 March 2009, 10:10Klossarna har mycket stor betydelse för bromsförmågan.
Fälgarna håller längre pga den hårda ytan. Kan till och med vara som så att den keramiska ytan ökar friktionen och därmed bromsförmågan!?Så köp hjulen och använd klossar som fungerar vid regn.
Klossarna har mycket stor betydelse för bromsförmågan.
Fälgarna håller längre pga den hårda ytan. Kan till och med vara som så att den keramiska ytan ökar friktionen och därmed bromsförmågan!?
Så köp hjulen och använd klossar som fungerar vid regn.
Quote from Funbeat user on 5 March 2009, 10:12Nope, aldrig ceramfälgar.
Jag har alltid försökt undvika att bromsa eftersom jag blir trött av att dra igång igen..
Nope, aldrig ceramfälgar.
Jag har alltid försökt undvika att bromsa eftersom jag blir trött av att dra igång igen..
Quote from Elias Engqvist on 5 March 2009, 10:16Det kanske är annorlunda vid cykeltävlingar än vid biltävlingar - men där gäller iaf regeln: "Behöver du inte bromsa så kör du för långsamt"...
(Det iofs lättare att trycka på gaspedalen än att veva igång de trötta små benen)
Det kanske är annorlunda vid cykeltävlingar än vid biltävlingar - men där gäller iaf regeln: "Behöver du inte bromsa så kör du för långsamt"...
(Det iofs lättare att trycka på gaspedalen än att veva igång de trötta små benen)
Quote from Berit Bengtson on 5 March 2009, 10:33Jag håller med David om att bromsklossarna är VÄLDIGT viktiga.
De bromsklossar jag känner till som ger minst skillnad mellan torrt och blött är Kool Stop Salmon http://www.koolstop.com
BILD:http://www.sheldonbrown.com/harris/images/koolstop/v-refill.jpg
h
Jag håller med David om att bromsklossarna är VÄLDIGT viktiga.
De bromsklossar jag känner till som ger minst skillnad mellan torrt och blött är Kool Stop Salmon http://www.koolstop.com
BILD:http://www.sheldonbrown.com/harris/images/koolstop/v-refill.jpg
h
Quote from Funbeat user on 5 March 2009, 10:40Tackar så långt, det verkar iaf hittills vara fler "pro argument" än "con" så det kanske är värt pengarna i slutänden.
Och det är ju främst avsett för cykling i eller ikring tättrafik med allt vad detta innebär. Så bromseffekten skall betraktas ur detta
Tackar så långt, det verkar iaf hittills vara fler "pro argument" än "con" så det kanske är värt pengarna i slutänden.
Och det är ju främst avsett för cykling i eller ikring tättrafik med allt vad detta innebär. Så bromseffekten skall betraktas ur detta
Quote from Funbeat user on 5 March 2009, 10:50Håkan skrev: "att köpa två par vinterhjul"
- Jo, jag var otydlig i inledningen. Det var just så jag ordnat det förra året. Men när det var dags för kassett och kedjebyte hade jag bara råd att uppgradera ena bakhjulet. Men trots att jag gick runt på två hj
Håkan skrev: "att köpa två par vinterhjul"
- Jo, jag var otydlig i inledningen. Det var just så jag ordnat det förra året. Men när det var dags för kassett och kedjebyte hade jag bara råd att uppgradera ena bakhjulet. Men trots att jag gick runt på två hj
Quote from Funbeat user on 5 March 2009, 10:53Varför inte ha några kedjor till vintercykeln? och byta runt varje månad?
Varför inte ha några kedjor till vintercykeln? och byta runt varje månad?