Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelbrooks sadel
You need to log in to create posts and topics.

Funderar på att köpa en brooks sadel.Nån som vet vilken modell man ska ha till en racercykel.Eller sätter man det inte på en racer.

Stämmer det att man tjongar in den i ungnen i 50grader och sedAn "formas"den efter arshlet?

Har problem att hitta en vanl

Nej, du ska inte tjonga nånting. Du ska smörja in den ofta, och efter nån månad eller år formas den efter ditt arsle.

Men det går inte att rekommendera en viss sadel till din rôv! För mig kändes Swift något för smal: http://www.brooksengland.com/shop/sho

Swift till racer för normala arschle.

fatta sadeln: Brooks B17 (obs! modellen som heter narrow är mera racer än standarvarianten som nog passar upprätt touring) eller en Team Pro eller Swift

lägg i en balja vatten låt dra i en timme

plocka upp lägg på ett fast underlag fatta ett hammarskaft

Olja är ingen hit. Den blir för mjuk.
Lite kroppsarbete skadar inte.

olja är en hit - vitsen är här inte att oljan ska mjuka upp lädret utan bara att dels hindra lädret från att torka ut och att dels se till att lädret bli blankt och snyggt av ändans nötning - så lägg på tunt - särskilt om du kör med Proofide - olivolja gå

Då borde Bregott fungera. Både fett och olja i en skön emulsion.

Kör du på olja, bli inte förvånad om den antar formen av en banan efter ett tag. Och garantin lär inte gälla. Profide är det som gäller.

Bruse mina lädersadlar, Ideale & Brooks, har gått på olivolja utan banantendenser sedan 1982 fast efter ett tag är kanske lika med 100 år så jag vågar inte ta nåt för givet än... 🙂

Där ser man. Har hört om motsatsen.