Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonbygga "ful-tempohoj"
You need to log in to create posts and topics.

Jag är nybörjare och tänkte sätta Clip-on tempostyre på min racer. Jag har ej råd (enligt min fru :)) att köpa en tempocykel också. Vad jag förstår måste man anpassa (flytta fram) sadeln till det nya styret vilket kan påverka kraftöverföringen negativt. M

Vad beträffande inställningar kan jag ej kommentera, men tempobågarna har jag och dom är grymt bra och sköna.. 🙂 Så till produkten säger jag bara köp!!!

Är det inte så att man flyttar fram sadeln för att få en öppnare höftvinkel, o därmed lättare/bekvämare cykling? Svårt att andas med knäna i bröstet.

I vilket fall har även jag de bågarna och tycker utan att ha annat att jämföra med att de är sköna. Har

Ok tack för tipsen.
Anders varför byter man sadelstolpe?
För att ändra vinkeln på sadeln eller få den längre fram?
Varför vill man i så fall ändra vinkeln på sadeln?
Med risk för att vara trög, kan man då inte flytta bak aerobaren eller köpa en kortare

Hej Jonas!

Du vill ha sadeln längre fram för att få "rätt" vinkel i höften dvs mellan ben rygg. Om du flytter bak aeorbaren istället så får du en snävare vinkel i höften vilket inte ger ultimat sittställning och belastar andra muskelgrupper. Om du får kr

En tanke till: Ställ styret i första hand in efter bekvämlighet. Avgörande hur länge du kan hålla den aero-positionen utan att du blir trött i överkroppen främst ryggen och mage. en cm fram och back etc. har ganska lite betydelse aerodynamiskt då du förmo

Då får det nog bli en:
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/styren...
samt en :
http://www.profile-design.com/products/seatposts/fast-forward/

Tack för tipsen...

har T2+ bågarna och är inte nöjd med att fästet mot styret är för stort, det gör att de inte går att få så tätt mot styrstammen. Och får att få bra aerodynamik så ska armbågarna vara tätt ihop. Dessutom är det skönare tycker jag.

Det finns sådana som är

Råkade ha sönder min T2+ förra året när jag vurpade, så jag har hittills kört utan i år. Kanske lika bra, jag är vinglig som ett fyllo i aeroposition 😉

Nån som hittat återförsäljare av fast forward sadelstolpen? tänkte införskaffa en men hittade den varken på cykelcity eller cyclecomponents...