Quote from Guest on 18 May 2013, 19:192000kr för Shimano 105 vevparti (52/39, 170mm), vevlager, (+nya 105 pedaler och rulltrissor). Värt att byta/uppgradera ?
Behöver nytt vevlager enl LBS, och är samtidigt intresserad av att uppgradera min för stora instegshoj (Focus Variado 2.0 str 54/M som
2000kr för Shimano 105 vevparti (52/39, 170mm), vevlager, (+nya 105 pedaler och rulltrissor). Värt att byta/uppgradera ?
Behöver nytt vevlager enl LBS, och är samtidigt intresserad av att uppgradera min för stora instegshoj (Focus Variado 2.0 str 54/M som
Quote from Funbeat user on 18 May 2013, 19:29Jag trodde inte det fanns kompatibla stora framdrev för compact (110mm BCD), men det finns 110mm BCD med 52T och 53T ! 500kr på ex https://www.erlan.se/compactgear-framdrev-till-shimano-compactvevar-110mm-p-3435-c-2232.aspx Fundera ett tag innan jag slår
Jag trodde inte det fanns kompatibla stora framdrev för compact (110mm BCD), men det finns 110mm BCD med 52T och 53T ! 500kr på ex https://www.erlan.se/compactgear-framdrev-till-shimano-compactvevar-110mm-p-3435-c-2232.aspx Fundera ett tag innan jag slår
Quote from Funbeat user on 18 May 2013, 20:58"Fram till för en månad sedan cyklade jag efter kadens, 90-94 men hade svårt att öka snitthastigheten,"
Med högsta växeln 50-11/12/13 (?) och kadens på över 90 så har du en fart över 40. Jag har inte räknat exakt på detta, men storleksordning är väl unge
"Fram till för en månad sedan cyklade jag efter kadens, 90-94 men hade svårt att öka snitthastigheten,"
Med högsta växeln 50-11/12/13 (?) och kadens på över 90 så har du en fart över 40. Jag har inte räknat exakt på detta, men storleksordning är väl unge
Quote from Funbeat user on 18 May 2013, 21:21Om du inte trivs med ett CT så byt. Svårare än så är det inte.
Men det är få som jag känner som trampar ur ett 11/12-50 på platten. Utför gör tom jag det. Men det gör jag med mitt 52-11 också.
Vänligen
P.
Om du inte trivs med ett CT så byt. Svårare än så är det inte.
Men det är få som jag känner som trampar ur ett 11/12-50 på platten. Utför gör tom jag det. Men det gör jag med mitt 52-11 också.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 18 May 2013, 22:21Markku, man hittar bara 53/39 i landslaget då eller ?
Markku, man hittar bara 53/39 i landslaget då eller ?
Quote from ellen olsson on 18 May 2013, 22:22Det räcker att byta klingor.
Det räcker att byta klingor.
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 08:31Exakt vilka utväxlingar som eliten använder vet inte jag. Men om vi antar de kör med 53 fram och och 11 bak ger det en fart med kadens 95: 59.7 km/h.
Hur många av forumets läsare brukar hålla sådan snittfarter?Om vi tar 52 klinga fram (mycket vanligt äv
Exakt vilka utväxlingar som eliten använder vet inte jag. Men om vi antar de kör med 53 fram och och 11 bak ger det en fart med kadens 95: 59.7 km/h.
Hur många av forumets läsare brukar hålla sådan snittfarter?
Om vi tar 52 klinga fram (mycket vanligt äv
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 09:27Jag kör ett tag till (...kanske) med compact och ser vart det bär. Den lägre kadensen kommer kanske mest av att jag precis lärt mig att stå upp i backar och trampa med höga växlar/låg kadens, kanske pinnar på närmare 90rpm på platten som innan ? Det verka
Jag kör ett tag till (...kanske) med compact och ser vart det bär. Den lägre kadensen kommer kanske mest av att jag precis lärt mig att stå upp i backar och trampa med höga växlar/låg kadens, kanske pinnar på närmare 90rpm på platten som innan ? Det verka
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 11:45Jag vet inte vad du har för preferens Markku, men
det verkar lite underligt att ha en utväxling så att man ligger på
högsta möjliga växel på plan mark. Särskilt här i Sverige där det
sällan är problem att ta sig över backarna.
Jag vet inte vad du har för preferens Markku, men
det verkar lite underligt att ha en utväxling så att man ligger på
högsta möjliga växel på plan mark. Särskilt här i Sverige där det
sällan är problem att ta sig över backarna.
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 13:40"Nackdelen med "Compact" är den relativt stora skillnaden mellan det stora och lilla kedjehjulet. Det gör att man måste växla fler steg bak, varje gång man växlar fram. Dessutom hamnar man i skarven mellan stora och lilla kedjehjulet, med en "normal" kass
"Nackdelen med "Compact" är den relativt stora skillnaden mellan det stora och lilla kedjehjulet. Det gör att man måste växla fler steg bak, varje gång man växlar fram. Dessutom hamnar man i skarven mellan stora och lilla kedjehjulet, med en "normal" kass