Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 13:5495km gick helt utan lilla klingan, de flesta backar växlade jag till ännu högre växel och drog upp pedalerna efter mig med låg kadens. 77 i snittkadens, lägst uppmätta sedan jag började köra mot 90rpm, samtidigt som snittfarten ökade 15% mot ifjol (31.6km
95km gick helt utan lilla klingan, de flesta backar växlade jag till ännu högre växel och drog upp pedalerna efter mig med låg kadens. 77 i snittkadens, lägst uppmätta sedan jag började köra mot 90rpm, samtidigt som snittfarten ökade 15% mot ifjol (31.6km
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 13:57Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan 50/36 och 52/39. Ja att skillnaden är 3 och 4, det vet jag. Men inte vid själva växlingsmomentet.
När jag växlar ner till lilla fram som går jag även ner ett snäpp bak. Det brukar funka med både och för min
Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan 50/36 och 52/39. Ja att skillnaden är 3 och 4, det vet jag. Men inte vid själva växlingsmomentet.
När jag växlar ner till lilla fram som går jag även ner ett snäpp bak. Det brukar funka med både och för min
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 14:48"Jag vet inte vad du har för preferens Markku, men
det verkar lite underligt att ha en utväxling så att man ligger på
högsta möjliga växel på plan mark."Om du har läst mitt tidigare inlägg med tabellen över utväxlingar och farter, så förstår jag inte di
"Jag vet inte vad du har för preferens Markku, men
det verkar lite underligt att ha en utväxling så att man ligger på
högsta möjliga växel på plan mark."
Om du har läst mitt tidigare inlägg med tabellen över utväxlingar och farter, så förstår jag inte di
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 14:49idag hamnar jag på 34 med compact, med race skulle det bli 39
idag hamnar jag på 34 med compact, med race skulle det bli 39
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 15:11Det är ju lättare att montera 39 på compact än 34 på standard...
Det är ju lättare att montera 39 på compact än 34 på standard...
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 16:25"Högsta möjliga växel med 52 klinga, ger farter som sällan någon icke-elit cyklist håller i snitt. Förutom i nedförsbacke kanske."
Man drevar väl inte högsta växeln efter sitt snitt?
Klart lämpligare att hitta en kombo där kedjelinjen är så rak som möjl
"Högsta möjliga växel med 52 klinga, ger farter som sällan någon icke-elit cyklist håller i snitt. Förutom i nedförsbacke kanske."
Man drevar väl inte högsta växeln efter sitt snitt?
Klart lämpligare att hitta en kombo där kedjelinjen är så rak som möjl
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 16:28Alla har vi ju olika omgivningar omkring oss beroende på var vi bor i landet, men inga alptoppar direkt, själv kör jag runt Stockholm, och satte på 42/53, 12-26.
Fungerar utmärkt att ligga på lilla längre tid, vilket ger en jämn förslitning, samt slipper
Alla har vi ju olika omgivningar omkring oss beroende på var vi bor i landet, men inga alptoppar direkt, själv kör jag runt Stockholm, och satte på 42/53, 12-26.
Fungerar utmärkt att ligga på lilla längre tid, vilket ger en jämn förslitning, samt slipper
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 16:48>Man drevar väl inte högsta växeln efter sitt snitt?
Exakt min uppfattning.Jag har inga problem med att köra kompakt, funkar utmärkt på min cross.
I mer tävlingsbetonade sammanhang vore dock risken att bli avhängd
i utförskörning högst påtaglig, särskil
>Man drevar väl inte högsta växeln efter sitt snitt?
Exakt min uppfattning.
Jag har inga problem med att köra kompakt, funkar utmärkt på min cross.
I mer tävlingsbetonade sammanhang vore dock risken att bli avhängd
i utförskörning högst påtaglig, särskil
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 20:03Jag har kompakt fram och får pinna på som ett tok nerför när vi kör i klunga och jag ligger först och drar (och har en gäng tjockisar efter mig...) (H)
Jag har kompakt fram och får pinna på som ett tok nerför när vi kör i klunga och jag ligger först och drar (och har en gäng tjockisar efter mig...) (H)
Quote from Funbeat user on 19 May 2013, 21:47De som ligger bakom mig utför, får pinna på som bara den, om de ska hänga med.
Men jag är ju en tjockis som bara kryper ihop och rullar på;)Vänligen
P.
De som ligger bakom mig utför, får pinna på som bara den, om de ska hänga med.
Men jag är ju en tjockis som bara kryper ihop och rullar på;)
Vänligen
P.