Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelbyta hjul eller vad?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag köpte en Trek MSD 1.2, bascykel med sora, förra året.
Det grundtips jag fått tidigare är att hjulen alltid är sämre än ramen och det är vad man ska byta nästan genast. Jag började med däcken ...
Hjulen som sitter på är ngt från Bontrager som jag int

Varför? För att bli snabbare?

Köpte ett par snudd på oanvända Fulcrum racing 5 på Blocket för typ 12 - 1500 till min hybrid, o det blev en enorm skillnad mot de Linus-nånting som satt på. Men en vild gissning är att dina hjul är lite bättre än de jag bytte bort.

Ja det är en bra fråga, varför?
För att rulla lättare? Stabilare? Hållbarare?

Jag intalar mig att "cyklingskvaliteten skulle höjas" men på vilket sätt?

Jag vet inte vilka hjul som sitter på din cykel Jenny, men jag gissar att de är snäppet bättre än mi

Beroende lite på hur mycket du kört så behövs ofta en genomgång.
Rikta hjul, kolla ekrarnas spänning.
Kolla wires och höljen. Ett hölje som är särskilt utsatt är det till bakväxeln som sitter just där. Det är ofta slitage och smuts i detta som gör växlin

Jag är inget teknikfreak. Jag vet inget om mina hjul förutom att det står Bontrager både på däck och fälg.

http://www.funbeat.se/equipment/show.aspx?EquipmentID=13328

Hjulen har alltså rullat minst 853 km, inte säker på att jag noterat alla tillfällen.

Det var inte många mil för en 2009. Jag köpte min cykel för ett år sen och är åtminstone uppe på 200 mil. Det är nog förklaringen till att mina hjul är snabbare om jag får skoja lite.

Träning och erfarenhet höjer också farten... 🙂

EDIT: Räknar jag frå

Rikta dem bara om de är skeva då, sen lite service på cykeln i allmänhet. På den sträckan händer inte mycket

Nej efter Halvvättern var jag nog lite cykelmätt ett tag.

12