Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelByta kedja och vevparti
You need to log in to create posts and topics.

Jag funderar på att bemästra det själv den här gången.
Funkar det att räkna länkarna på den gamla kedjan
när jag anpassar längden på den nya?
(Längden på den gamla kan ju ändrat sig men inte antalet länkar?)

Dessutom, hur vet jag vilket vevparti som pas

eller så kapar du kedjan när kedjan sitter på cykeln.

Du tar reda på om du har Italiensk- eller engelskgänga.
Står det någon beteckning vid vevhylsan ?

Det är FSA så jag gissar italiensk.
Är nästa steg att välja vevlager och sen vevparti?
Vill ha nåt som tål lite mer än FSA vevlagret för det
verkar inte vara jordens mest tåliga grejor.

Hur menar du kapa kedjan?

Det är gängan i vevlagerhylsan som är intressant. Inte vem som har tillverkat vevlagret.

Varför gissar du italienskt pga av FSA vevparti och vevlager.

Strunta i det, Daniel, strunta i det ...

En bra tips: du vet om det är italienska gängor. Du gissar inte. Gillar du att gissa, så ta fram plånboken. Det kommer att kosta dig.

Gissade "engelsk" - varför jag skrev "italiensk" är en annan fråga...
(Skall kolla i morgon när jag har vägarna förbi garaget).

Du monterar vevpartiet och kassetten trär på kedjan , genom växeln så som den skall sitta . Då ser du hur lång kedjan skall vara.

Kapa då kedjan med kedjebrytaren på lämpligt ställe.
Du kan gärna ha en liten båge som är 3-4 länkar lång som håller ihop k

Peter skrev:
"Funkar det att räkna länkarna på den gamla kedjan
när jag anpassar längden på den nya?"

Snabbaste sättet att få rätt längd:
Ta en bräda eller liknande, slå i två spikar någon cm bredvid varandra och knipsa av spikskallarna.
Öppna den gaml

OK kollat vevlagret, där står 37'x24T vilket enligt Sheldon Brown
skall vara engelsk gänga.

Antar att ett integrerat vevlager+motsvarande vevparti är
det som gäller?

Peter, börja med vevlagret och kedjan. Det är inte alls säkert att det är nödvändigt att byta vevpartiet. Du är på god väg nu.