Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelByta pedaler som sitter fast!
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en äldre damcykel som används kortare sträckor här i stan, en cykel man inte behöver vara så rädd att förlora om det står ute en hel dag.. Men i o med cykelns ålder är det hög tid att byta pedalerna som börjat knarra och knaka, och som dessutom är

Prövat att dra åt "fel" håll? Gängorna på pedaler är väl inte gjorda enligt sedvanligt mönster dvs att man skruvar medsols för att dra åt och mot för att lossa?!

Har upplevt detsamma med en barncykel (12").
Bröt tom av den fasta nyckeln men pedalen rörde sig inte!
Den sitter fortfarande fast. Men det var inga tips.

Tips 1: Om det finns möjlighet - försök att under ett par dagar få in lite 5-56.
Tips 2: Försök ky

I de fall som det har suttit för djä... så har jag alltid fått loss de med en 15 mm U-nyckel plus ett 1,25 m rör som jag satt på U-nyckeln som hävarm.

Obs glöm inte. Höger pedal= högergängad, vänster pedal = vänstergängad.

Inget du kan använda insektsnyckel på insidan av pedalen på? Brukar få bättre grepp då tycker jag...

Använd hellre en insexnyckel istället för en insektsnyckel. (kunde inte låta bli)

Tror jag har 5-56 ute i bilen, ska kolla de imorgon och påbörja "behandlingen" 😉

Har testat med insexsnyckel med men spåren är i princip borta och mycket rost där med tyvärr så fick inget fäste alls :/

Kan det bli lättare om vi tar bort vevarmar och

Om det är så pass att du funderar på nya grejor kan du ju testa lite "värre" saker först.
Värm området ifråga och kyl ner snabbt med något kylspray - finns på Biltema t.ex., eller häll på kallt vatten. Tricket är att få delarna att röra sig.
Något annat a

Ett knep som funkar är att spänna fast pedalhelvetet i ett skruvstycke och sen använda själva cykeln som hävarm. Har aldrig misslyckats hittills, men pedalen blir mest skrot.

Det är nog ganska sunt att lämna in den på den lbs, du lär _inte_ få loss pedalerna på ett säkert sätt utan rätt verktyg.

Vill du göra det skälv, skaffa ett riktigt pedal verktyg, jag har en PW-4, och det är säkert att ta av även de mest tjuriga pedaler.