Quote from Guest on 20 May 2010, 08:10Vad ska jag använda för verktyg för att få bort styrlagerskålar eller förslag påhur man gör utan specifika verktyg?
Vad ska jag använda för verktyg för att få bort styrlagerskålar eller förslag påhur man gör utan specifika verktyg?
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 08:20Vad är det för årsmodell på cykel?
Oftast behövs inga specialverktyg, dra ur gaffeln och då rasslar det isär. Eller har du redan provat det kanske?
Vad är det för årsmodell på cykel?
Oftast behövs inga specialverktyg, dra ur gaffeln och då rasslar det isär. Eller har du redan provat det kanske?
Quote from Rasmus Olsson on 20 May 2010, 08:25Här finns tips på verktyg och hur du gör: http://www.parktool.com/repair/byregion.asp?catid=10&imageField2.x=34&imageField2.y=9
Här finns tips på verktyg och hur du gör: http://www.parktool.com/repair/byregion.asp?catid=10&imageField2.x=34&imageField2.y=9
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 10:28Dorn och hammare för att få bort det gamla, hammare, en hård träbit och en rörbit med lämplig diameter för att få dit det nya KAN fungera, men man tar en risk att skada både lager, ram och gaffel. Vill man vara säker är det specialverktyg som gäller.
Dorn och hammare för att få bort det gamla, hammare, en hård träbit och en rörbit med lämplig diameter för att få dit det nya KAN fungera, men man tar en risk att skada både lager, ram och gaffel. Vill man vara säker är det specialverktyg som gäller.
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 10:45Gängat ämne och 2"x3.
Gängat ämne och 2"x3.
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 13:26Gaffeln har jag tagit bort och lagren är borttagna, kvar är skålarna som sitter stenhårt. Blir det inte svårt att använda ett rör då båda skålarna sitter kvar?
Provade lite lätt med hammare och en stor skruvmejsel men fick ge mig.
Gaffeln har jag tagit bort och lagren är borttagna, kvar är skålarna som sitter stenhårt. Blir det inte svårt att använda ett rör då båda skålarna sitter kvar?
Provade lite lätt med hammare och en stor skruvmejsel men fick ge mig.
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 13:32Är det i ramen eller på gaffeln dom sitter kvar? Men ingen av dom ska kräva nåt specialverktyg, bara att knackelibanga bort. Ev kan man behöva slipa på lagerskplen, detta om den sitter riktigt fast. (detta gäller främst gamla ök) då blir dels lagret varmt
Är det i ramen eller på gaffeln dom sitter kvar? Men ingen av dom ska kräva nåt specialverktyg, bara att knackelibanga bort. Ev kan man behöva slipa på lagerskplen, detta om den sitter riktigt fast. (detta gäller främst gamla ök) då blir dels lagret varmt
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 13:39De sitter kvar på ramen, jag provade med hammare och mejsel men när skålen började få lite skavanker la jag av.
De sitter kvar på ramen, jag provade med hammare och mejsel men när skålen började få lite skavanker la jag av.
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 13:45Jösses? Tur jag sköter mina cyklar själv.
Ta ett lämpligt 23 mm:s rör som du slitsar i X.
Detta använder inuti och knackar ut styrlagret med de fyra klackarna.
Jösses? Tur jag sköter mina cyklar själv.
Ta ett lämpligt 23 mm:s rör som du slitsar i X.
Detta använder inuti och knackar ut styrlagret med de fyra klackarna.
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 14:41Reine, varför är du så orolig över dem? Ska du inte byta dem? Det enda viktiga är att det inte ska bli skador på ramen. Knacka försiktigt runt om hela till den lossnar så blir det bra.
Reine, varför är du så orolig över dem? Ska du inte byta dem? Det enda viktiga är att det inte ska bli skador på ramen. Knacka försiktigt runt om hela till den lossnar så blir det bra.