Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelByte av kassett
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte själv försöka byta kasset för första gången.

Vad skiljer de dyrare kassetterna från de billiga?
Har sett att det skiljer i material och vikt.
Finns det några tips vad man ska tänka när man väljer prisklass?
Är dyrare bättre. Om ja, på vilket sätt?

Dyrare = lättare, inte alltid mer hållbart.

Vevparti? Inte nödvändigtvis. Kedjan däremot.

Enbart priset kan man inte ha som riktmärke mer. Det gick tidigare när vi alltid betalade för två mellanhänder på allt vi köpte.
Dom flesta fabriker tillverkar volymprodukter till ungefär samma pris. Prisskillnaderna på fabriksnivå är marginella. Beroende

Det är lite olika beroende på kassett. SRAM- och Campa-kassetter är generellt sett något dyrare än motsvarande hos Shimano. Du kommer tex väldigt långt på en Shimano Ultegra-kassett och kedja.

Vad gäller just Shimano så föredrar många Ultegra-kassett fra

Det sitter in Tiagra på just nu, man kanske ska uppgradera till en Ultegra? Prisskillnaden är inte så stor.

Är dock inte riktigt hel klar på skillnaden förrutom priset...
Ska läsa på lite innan jag bestämmer mig helt.

försäkra dig om att den nya kassetten har lika många delar som den gamla. ultegra är 10-delad, tiagra är (eller var i alla fall tidigare) 9-delad.

det finns också olika utväxling (alltså hur många kuggar/tänder de olika dreven har). det står oftast stan

Martin Söderlund skrev:
> Du kommer tex väldigt långt på en Shimano Ultegra-kassett
> och kedja.

Kedjeslittest har visat att nuv 105-kedja slits mindre än nuv Ultegra-kedja.

> Vad gäller just Shimano så föredrar många Ultegra-kassett framför
> något

Om du ger mig ditt kontonummer så sätter jag in 35$ så ordnar du fram 10 Campagnolo Super Record kassetter till mig.

Väcker liv i den här tråden då jag ligger i valet och kvalet i vad för kassett jag ska välja. Jag sitter idag på en 10-delad Shimano 105, 11-25. Det jag funderar på är om jag ska köpa en ny som är likadan eller om jag ska satsa på en Ultegra 11-23. Vad vi