Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelByte av kassett
You need to log in to create posts and topics.

I mina ögon verkar 53/39 fram och 11-25 bak redan väldigt tungtrampat, men det är ju till viss del en smaksak. Byter du till 11-23 blir det ju ännu tyngre på de lättaste växlarna..

Jag håller med Petter
I mina ögon är 53-11 en VÄLDIGT hög utväxling,
tex ger den uppemot 60km/h vid normal snabbtramparkadens.

Även 39-23 är en hög utväxling,
men om du är stark och enbart cyklar där det är platt så kanske det funkar?

Jämför själv olik

När det var 9-delat så cyklade jag 11-25. När jag gick över till 10-delat så valde jag 12-27.
11-23 låter i mina öron för 10-delat mer för tempo eller för riktigt starka cyklister.

När det gäller val av kassett så cyklar jag med tiagra och 105 under trän

Upprepar mig lite, men 53/18 är en rätt trevlig växel att ha. Lyckades köpa två kassetter förra året utan 18, det felet gör jag inte om.

Själv går jag från 50 till 46 som stora klinga fram(12 bak) vilket ger en fart av 44,6 km/h vid 90 i kadens, har faktiskt inte mer bråttom än så 🙂

Funderar på att köra 12-23 eller 25. Det spörsmål jag nu har rör de nya hjul jag införskaffat som har en shimanobody där det suttit niodelat tidigare. Hur bra fungerar det att slänga på en tiodelad kassett på en sådan body. Har för mig att jag läst någons

Själv har jag två olika fram. Ett 52/39 och ett CT 50/34 eller är det 36?

Och till det ett antal olika kassetter. Men den som jag gillar mest är en med delningen12-25. Jag har en med 11:a som minsta. Men har kommit fram till att den inte inte går så myck

Själv kör jag tungt och tätt och trivs med det. Du får helt enkelt prova dig fram. 23 eller 25 är inte så jättestor skillnad såvida du inte redan nu ligger på gränsen och kämpar med 25 kakan.

Ett billigare sätt än att prova sig fram via olika kassetter kan vara att räkna fram en lämplig utväxling. Tex mha
http://www.gear-calculator.com

Håkan, den där var riktigt bra den. Den tackar jag för.

Vänligen

P.