Quote from Guest on 24 October 2012, 10:52Ska köpa en ny cykeln och har kommit fram till att det ska vara en Canyon Ultimate AL 9.0. Det verkar helt enkelt vara en prisvärd cykel.
Men det finns tre varianter av cykeln: 9.0, 9.0ES och 9.0SL
9.0 och 9.0ES har shimano ultegra. Det enda som skiljer
Ska köpa en ny cykeln och har kommit fram till att det ska vara en Canyon Ultimate AL 9.0. Det verkar helt enkelt vara en prisvärd cykel.
Men det finns tre varianter av cykeln: 9.0, 9.0ES och 9.0SL
9.0 och 9.0ES har shimano ultegra. Det enda som skiljer
Quote from Funbeat user on 24 October 2012, 11:02Vad det gäller cykeln har jag bara hört gott från dem som åker på den. Personligen hade jag gått på SL pga eller tack vare SRAM.
Har åkt på 3 olika shimano grupper tidigare men håller tom Rival högre än Ultegra för tillfället, men det är som sagt en smaks
Vad det gäller cykeln har jag bara hört gott från dem som åker på den. Personligen hade jag gått på SL pga eller tack vare SRAM.
Har åkt på 3 olika shimano grupper tidigare men håller tom Rival högre än Ultegra för tillfället, men det är som sagt en smaks
Quote from Funbeat user on 24 October 2012, 11:04Om du inte är helt säker på att den ena sadeln passar dig mycket bättre (dvs provat) så ta den billigare. Spar pengarna och få hjälp av en handlare att hitta en skön sadel.
Har en Canyon med SRAM (Red dock) och är mycket nöjd. Snabb leverans, allt funk
Om du inte är helt säker på att den ena sadeln passar dig mycket bättre (dvs provat) så ta den billigare. Spar pengarna och få hjälp av en handlare att hitta en skön sadel.
Har en Canyon med SRAM (Red dock) och är mycket nöjd. Snabb leverans, allt funk
Quote from Funbeat user on 24 October 2012, 12:17Ang. vevparti skulle jag rekomendera standard på Ö-slätten. Har själv kompakt på min cykel och lilla klingan används i princip aldrig (ändå kör jag på lätta växlar med ca 95-100 i kadens med klena ben). Dock kan du byta den till 36 tandad så blir det någo
Ang. vevparti skulle jag rekomendera standard på Ö-slätten. Har själv kompakt på min cykel och lilla klingan används i princip aldrig (ändå kör jag på lätta växlar med ca 95-100 i kadens med klena ben). Dock kan du byta den till 36 tandad så blir det någo
Quote from Funbeat user on 24 October 2012, 13:03Får tacka för tipsen.
Nackdelen med SRAM för min del är dessa två:
- Reservdelar är dyrare
- Ramen går inte att få "helsvart" med SRAM, det går med shimano. Tycker inte den svarta ramen men helvit text är klockren.Har aldrig provat double tap men det v
Får tacka för tipsen.
Nackdelen med SRAM för min del är dessa två:
- Reservdelar är dyrare
- Ramen går inte att få "helsvart" med SRAM, det går med shimano. Tycker inte den svarta ramen men helvit text är klockren.
Har aldrig provat double tap men det v
Quote from Funbeat user on 24 October 2012, 17:02Dubble tap är över förväntan tycker jag. Nu vill jag inte gå tillbaka.
Håller med om att svart med vit text inte är snyggast, men har märkt att jag alltid tycker att canyons är mycket snyggare i verkligheten.
Och står den brevid min vita canyon med sv
Dubble tap är över förväntan tycker jag. Nu vill jag inte gå tillbaka.
Håller med om att svart med vit text inte är snyggast, men har märkt att jag alltid tycker att canyons är mycket snyggare i verkligheten.
Och står den brevid min vita canyon med sv
Quote from Funbeat user on 14 November 2012, 20:37Tomas,
Kort fråga, tittar också runt på cykel för att uppgradera framöver. Varför AL och inte CF? Nyfiken då jag fått för mig att om jag ska uppgradera ska jag ha en carbonram men det kanske är fel tänkt. Hur resonerar du?
//Stefan
Tomas,
Kort fråga, tittar också runt på cykel för att uppgradera framöver. Varför AL och inte CF? Nyfiken då jag fått för mig att om jag ska uppgradera ska jag ha en carbonram men det kanske är fel tänkt. Hur resonerar du?
//Stefan
Quote from Berit Bengtson on 14 November 2012, 21:38Det skiljer en del i (sitt-)geometri mellan Ultimate AL och Ultimate CF,
däremot har Ultimate CF SLX from 2013 en (nästan) likadan (sitt-)geometri som Ultimate AL
BILD:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Canyon_2013.png
Stack och reach från:
Det skiljer en del i (sitt-)geometri mellan Ultimate AL och Ultimate CF,
däremot har Ultimate CF SLX from 2013 en (nästan) likadan (sitt-)geometri som Ultimate AL
BILD:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Canyon_2013.png
Stack och reach från:
Quote from Funbeat user on 15 November 2012, 07:11"Kort fråga, tittar också runt på cykel för att uppgradera framöver. Varför AL och inte CF? Nyfiken då jag fått för mig att om jag ska uppgradera ska jag ha en carbonram men det kanske är fel tänkt. Hur resonerar du?"
För mig blev det AL av två huvudsakl
"Kort fråga, tittar också runt på cykel för att uppgradera framöver. Varför AL och inte CF? Nyfiken då jag fått för mig att om jag ska uppgradera ska jag ha en carbonram men det kanske är fel tänkt. Hur resonerar du?"
För mig blev det AL av två huvudsakl
Quote from Funbeat user on 15 November 2012, 07:26Varför skulle flortunn aluminiumlegering vara mer "tålig" än komposit?
Varför skulle flortunn aluminiumlegering vara mer "tålig" än komposit?