Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelcompact vevparti
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag funderar att ha ett compact vevparti och byta med på min cykel om man ska cykla där det är lite mera backigt än det är i sverige.

Måste man ha en anna framväxel för att ha det på ?
För jag har en annan på min cykel där jag har 3 delat en mycket läng

Shimano så klarar du i alla fall ha kassett 26/13 på 9-delat och 27/13 på 10 delat med den vanliga "lilla" bakväxeln.
Även framväxeln är det ok med dubbel klinga. Dvs du behöver inte ha trippelgrejor.
Framväxeln måste dock sänkas något för att passa.

Inte direkt svar på din fråga men jag har en vanlig Ultegra framväxel på min touringcykel med 24, 42 & 52 drev. Det funkar helt problemfritt (möjligtvis kan man inte använda 24 fram & 11 bak men det funkar i alla fall inte).

om jag inte minns fel så klarar shimano bakväxel 9 delat max totalt 29 tänder och 10-delat 32-tänder.

(26-13)+(50-34)=13+16=29

Jag har satt compakt på grabbens cykel och på min "Cross"

Är det inte enklare att bara byta till en 13-29 kassette och vända skruven på bakväxeln?

David - vet inte om Robert cyklar med campa eller shimano men shimano har max 27 på bakre.

Jag har shimano på den cyken.
Och jag har 10 delat.

Linnex: Det går att bygga ihop kassetter om man kör med Shimano splinsning på kassetterna.

Då behöver du inte tänka på bakväxeln. Fram klarar både 9-delat och 10-delat 34/50-drev med valfri kassett.

David - Har du testat? Jag tror bakväxeln går i då. Tycker det ligger skrämmande nära redan vid 27. Och 27 är vad shimano anger som max på bakväxeln

12