Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelContinental GP Force/Attack eller …
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som har testat GP Force/Attack? Vad tycker ni i sådant fall?

Och jag gillar verkligen teorin bakom att ha bredare/mer volym i bakdäck jämfört med framdäck. Tycker dock att dessa däck är lite dyra (men säkert prisvärda). Därför tänkte jag ist

Visst kan du köra med olika däck fram och bka, men varför då?

Om du kör med likadana däck så kan du förlänga livet på däcken genom att skifta fram o bak.
Att tillverkarna började med dedicerade fram och bakdäck är ju enbart för att öka försäljningen, och

Är livslängden kortare på dedicerade däck med andra ord?

Det som Håkan säger är att det blir "kortare" därför att man inte kan skifta framdäcket till bakdäcket (och tvärtom). Så när bakdäcket har gjort sitt, kan man inte flytta det fram utan måste köpa ett nytt däck istället för att skifta framdäcket bakåt.

Nu

Förmodligen får man ungefär samma livslängd med kombon 22mm/24mm som när man skiftar 23mm när bak börjar blir mer slitet.

Edit:
Smalare fram: lägre vikt och lägre luftmotstånd
Bredare bak: mer volym som sväljer mer vikt på bakhjulet vilket ger bekvämare

Är det verkligen märkbar skillnad med 2 mm?

Halvt-OT, men menade inte Sheldon Brown att det var dåligt att skifta däcken? Du vill helt enkelt inte ha jämnslitna däck, för det gör det till 50-50 vilket däck som spontan-havererar, och du vill INTE att ditt framdäck sprängs. Då är det bättre att det b

Andrew:
Ja, men enbart om däcken är BRA och lika i allt annat.
Vilket i praktiken kräver att de skall vara av samma märke och modell.

De tester jag har sett på slätt underlag visar att 25mm däck vid 7 Bar har samma, eller ngt lägre, rullmotstånd som ett

Är det utslitet så vet inte jag varför det är någon idé att använda det mer än till träning?

Håkan C: Aha.