Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej.

Jag provade ett antal crawlövningar i morse för att se om jag kan förbättra min egenhändigt inlärda nybörjarstil av crawl då jag hade hela simhallens basäng för mig själv för en gångs skull.

En övning överaskade mig rejält. Jag ska se om jag lyckas

Var hittar du övningarna?
Jag skulle också behöva lära mig simma på "riktigt" 😉

Har det inte mest att göra med om du är höger- eller vänsterhänt...? Jag som högerhänt andas t ex mycket lättare åt höger än åt vänster, och är en typisk tvåtaktssimmare (eller rättare sagt 2-4-2-4-taktssimmare 🙂 och andas under höger arm... och bara und

Övningen är ifrån Total Immersion Swimmings kurs i crawlteknik och jag tror att syftet med övningen är att hitta balansen i vattnet vilket jag altså bara lyckas med liggandes på min vänstra sida. Jag tror även att man skall hitta en avslappnad tilltro til

core övningar som sidliggande plankan.
testa och se om du är svagare i nån sida

Jag känner igen din övning, den körde vi ofta när jag tränade med triathlonklubb i USA. Då hade vi simcoach och gjorde en massa liknande övningar.

Vad jag tänkte på var att du kanske andas högre med ena sidan, eller att du inte vågar trycka ner huvudet s

"Läget på kroppen är som vid andning dvs fullt vriden åt ena eller andra hållet"
Det är inte vad jag har fått lära mig, men då har jag iofs aldrig varit medlem i ngn simklubb eller dylikt, men det jag har fått lära mig är att man ska vrida så lite som möj

Precis, så lite vridning på kroppen som möjligt. Det är i stort sett bara mungipan som ska upp i armhålan... *s*

Som många sagt förut, detta forum är toppen!

Jag skall testa plankan imorgon för att se om det är någon skillnad i min core-styrka på vänster resp höger sida och jag suger åt mig som en svamp av tipsen om att minimera vridningen på kroppen vid andning, j

Det ultimata är ju att be en simtränare i din lokala simklubb ta en titt på dig. Är man inte van simmare så är det väldigt svårt att veta vart man har kroppen i vattnet, du kan behöva ett vant öga som lotsar dig rätt när du ska hitta en bra andingspositio

12