Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Tjena Anders

Eftersom din kropps högra och vänstra sida nog väger lika mycket så ligger du helt enkelt inte på samma sätt. Precis som att man kan vara olika bra på att balansera på höger och vänster ben kan man vara olika bra på att balasera på olika sid

Angående vridning så vill du definitivt vrida på kroppen. I denna övning (skate) så skall du vrida ganska mycket, kanske 70 grader. Sikta mot 45 grader då du simmar.

Jag tror att Lotta syftar på att du inte skall vrida eller lyfta upp huvudet för mycket

ja, precis. Vrid så lite som möjligt vid andningen - själva övningen har jag inte så stor koll på... uttryckte mig kanske lite oklart...
//Lotta

Angående att simma med 2-takt eller vad ni kallar det. Jag tror det är bra för tekniken om man andas på olika sidor. Risken är annars att man får konstiga vridningar. Jag är inte simtränare, bara glad motionär och blir gärna tillrättavisad av en duktig si

Jag har noterat att många OS-deltagare i Beijing simmar crawl med två-takt. Det går ju riktigt skapligt för en del, så det kan ju inte vara HELT fel... 🙂

På frisim är det ju i princip standard med 2-takts-andning på alla distanser över 200m. Kolla på Thorpe och Hackett, de andas 2-takt.
Jag tycker också fjäril är jobbigt om man inte får andas på varje simtag...

Att andas mindre ofta än tvåtakt funkar inte för mig. Jag behöver byta ut luften...

Det är som sagt bra med extra luft i aeroba former, dvs på längre pass. För världseliten verkar det löna sig med 2-takt redan vid 200 meter. Om vi återgår till tekniken som tråden handlade om från början tror jag det är bra med 3-takt för att få en jämn,

Jag har mycket lättare att få till en bra teknik och rytm med 3-takt. Har erfarenhet av att när folk byter från 2 till 3-takt att de får ett bättre vattenläge, speciellt bland de som vill kalla sig motionärer.

Päsis, tretakt rules!

(Bara för att jag simmar runt i en liten cirkel när jag simmar tvåtakt...)

12