Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCrosstraining vs Löpträning?
You need to log in to create posts and topics.

12

Besökte Team Sportia idag, för jag fick deras medlemstidning i veckan. Där hade de erbjudanden på flera olika träningsmaskiner och jag har funderat på endera en spinningcykel eller en crosstrainer...

Så, jag tränar mest löpning (mål att springa maran näs

Jag har i alla fall inte märkt någon försämring på löpningen när jag använt en crosstrainer. Jag började att köra tuffa intervaller på en crosstrainer innan jag körde intevaller löpandes eftersom jag har många sakador i bagaget och ska då köra så konsamt

Köp en bra trainer till cykeln istället.

Tack Sandra. Fredrik: du får förklara det där med trainer till cykeln...?

Helena:
BILD:http://images.teamsugar.com/files/users/1/12981/25_2007/indoor-bike-trainer.jpg

Det kan vara otroligt tråkigt att köra på (cykel)trainer, men om man kör riktigt tuffa intervaller har man iallafall något att fokusera på.

För övrigt finns det knappt något väder som är för dåligt för att springa i. Möjligtvis om det blåser så mycket at

1) Följ ett träningsprogram, ger varierad träning och löpträningen blir mindre enahanda.
2) Om du fortfarande vill köra alternativ träning
a) spinning
b) simning, "mal" inte utan kör mer intervallform
c) Body pump eller kanske Step-up, borde ge kondition

Cykla! Spinningen är inte så alternativt som det låter.
Har du problem med någon fot så är inte spinning smart, med statiska "maskiner"

CT jobbar igenom hela kroppen och har stora variationsmöjligheter (tid/intensitet, intervall vs kontinuerligt etc).
Dock får du inte så bra träning för vader och hamstrings, som är mycket viktiga löpmuskler.
Men gör du en bra grundträning på CT och sedan

Tackar!

Förtydligande kanske behövs: Det där med att det skulle bero på dåligt väder att jag ska ha ett alternativt träningsredskap hemma är helt fel... Helst vill jag komma ut, men jag är mamma till två pojkar: 2,5 år och 6 månader så om maken är borta

12