Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel cardio....
You need to log in to create posts and topics.

Hur räknar jag ut min maxpuls? ...om jag inte vill cykla tills jag spyr...finns det nåt annat sätt?

Nej, det går inte att räkna ut.
Jag har inte gjort något maxpulstest och tänker inte göra det om jag inte måste. Istället tar jag högsta uppmätta pulsen och lägger till lite på en höft. Det värdet får duga.
Behöver du maxpulsen till något?

Prattempo mots

Finns en grov uträkning du kan göra. Ta 220 minus din ålder. Men det är en grov uträkning. Vet folk som ligger långt över den formeln.

Maxpuls är lustigt. Jag ahr gjort ett sånt där test på http://www.aktivitus.se, och den maxpuls som de
kom upp i där har jag efter det kommit upp i när jag varit ute och sprungit en mil och spurtat de sista 500 metrarna. Visst var jag trött men inte spyfärdig oc

Har maxpulsen något med hur vältränad man är? typ ju högra maxpuls, ju sämre kondis eller tvärt om?

Inte i strikt mening. Däremot har man påvisat viss koppling till formen.

>Har maxpulsen något med hur vältränad man är? typ ju högra maxpuls, ju sämre kondis eller tvärt om?

Man måste som regel vara hyffsat vältränad för att palla att komma upp i maxpuls.

Finns en del olika metoder för att estimera MHR:

http://www.brianmac.co.uk/maxhr.htm

To determine your maximum heart rate you could use the following, which combines the Miller formula with the research from Londeree and Moeschberger.

* Use the Mil

Som alla kalkylerade maxpulsvärden så är dom ytterst tveksamma. Skall värdet dessutom användas för t.ex pulsbaserad träning kan det bli helt galet då man förmodligen hamnar för lågt eller för högt i träningsintensitet. Formeln ovan ger mig ett värde som ä

Christian,

jag körde bara löpband med höjning av belastningen/farten var 4:e minut och blodprov strax
före varje höjning. Pulsmätare på kopplat till datorn.

Nästa gång kör jag nog både löp test och cykel test - måste bara bli helt bra från min hälsporre