Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel cardio....
You need to log in to create posts and topics.

Följande gäller angående maxpuls: Maxpuls kan inte härledas till varken formen eller till dålig kondis. Maxpuls är genetiskt betingat för varje individ och kan inte påverkas (till skillnad från vilopulsen som påverkas av ökad dos träning/motion). Det end

maxpulsens koppling till form och träningsstatus kan nog vara ganska enkel: en nybörjare ger upp långt innan faktisk maxpuls uppnåtts - oj! vad jobbigt det här känns måste ju vara maxpulsen så nu slutar jag trampa eller springa - medan en vätränad person

Men vad är det för maxpuls vi pratar om egentligen? Fysiologiskt finns det det bara en maxpuls - det antal slag som hjärtat maximalt förmår att slå, som funktion av tiden. Allt annat, som att nybörjare ger upp tidigare än vältränade etc., är en form av "k

i vilka maxpuls-sammanhang brukar du diskutera här kör vi i alla fall gärna med grenspecifik maxpuls:-)

Jag tror nog att formeln ovan stämmer ganska bra bara man inte glömmer bort det som står högst upp i http://www.brianmac.co.uk/maxhr.htm

Maximum heart rate (MHR) can be predicted using a formula but the variation in actual MHR of 95% of individuals of a

X.ENGELFORS:
jeg tror ikke du ble så mye klokere av alle innlegg.
Men P-AL sitt innleg er helt riktig forklart .
Det er veldig viktig og kjenne sin max puls hvis en vil trene etter pulsklokke, ellers er det ingen grund als til og bruke den.
La oss si a

När jag har försökt att räkna ut min maxpuls har jag hamnat på 205. Detta är när jag kört spinning och jag har aldrig kommit upp i 205 men 96% av maxpulsen som mest. Låter 205 rimligt för en kvinna på 36 år?

Kommer du upp i 95% av din beräknade maxpuls på spinning så låter det väl som du gissat ganska
rätt. Jag har en uppmätt maxpuls på 178 och har som mest haft 170 på spinning (men är nybörjare på det).

Det enklaste är nog att säga att maxpulsen för alla individer är 190, +/- 20, dvs 170-210. Inte många ligger utanför det.

Rasmus - det där var ju ännu dummare än 220-formeln!!!