Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel gjord för att klara turer m …
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Min året runt cykel börjar göra mig på nerverna. Har bytt nästan allt på den och det känns som det snart är dags att se sig om efter en ny. Den jag har nu är en Nishiki 501, Alu ram som är omgjord med 9 delat och skulle behöva köpa en bra växel till

Gå in till Cykel City. Med lite tur har de kvar Deore för 250kr i en fyndlåda.

Annars kan du rena och smörja in växeln du har.

Jo, de kunde ju vara en chansning. Trissorna var slut i växeln och de Shimano trissor jag fick tag i passade ju givetvis inte. Den billigare varianten som jag hade på cykeln innan kunde använda de trissor men är lite för kort och går inte riktigt att stäl

Eftersom du kör med packning året runt och inte i klungor så är en hybrid med skivbromsar vettigt.

Jodå, imorgon, faktiskt.

Men växlar kostar inte mycket, framförallt inte långfärdsväxlar (= MTB växlar, oftast). Det är inte längre en nischprodukt, det kan vi tacka MTB för. Så om du köper Deore växlar, behöver du inte lägga ut mycket pengar.

Jag köpte

Tack David! Till körning i klungor som för övrigt sällan sker så har jag racer för de ändamålet. Har dock som jag tidigare nämnt kört ikapp en klunga med full packning o vilat där.. De blev dock lite sura när jag dristade mig till att köra om dem 🙂

D

Engelska siter o tidningar har ofta dylika cyklar.
Thorn är ett ofta förekommande märke.

Leif, kolla min länk ovan. Jag la till det som en "Edit". Missade första gången.

Själv har jag Koga Miyata, men tittade långt och länge på Thorn i UK. Det finns en annan tillverkare, Dawes, som har cyklar i hela registret (humana priser och uppåt).

Leif, om du vill kunna gå in i en affär och titta (en god idé), kan det vara möjligt om du har en Sportsonbutik i närheten. De har Kona Sutra. Den när inte bara fästen för lowriders, den är försedd med dem. Ca. 11.500 SEK. Långfärdscyklar kommer att kosta

Tack för tipsen. En liten fråga bara. Tittade på cyclecomponents på olika varianter av bakväxel och priserna började på dryga 500 kr och till 1800 kr. Min fråga är om det någon vits med att köpa en så pass mycket dyrare växel särskilt om man cyklar året r