Quote from Guest on 27 March 2010, 20:41Jag har för mig att jag läst på flera ställen att cykel och löpning delar mycket få muskler och därför inte ger varandra så mycket muskulärt/lokalt (men däremot för den centrala kapaciteten).
Nu har jag fått höra motstridiga påståenden. D v s att cykel s
Jag har för mig att jag läst på flera ställen att cykel och löpning delar mycket få muskler och därför inte ger varandra så mycket muskulärt/lokalt (men däremot för den centrala kapaciteten).
Nu har jag fått höra motstridiga påståenden. D v s att cykel s
Quote from Johan T on 27 March 2010, 20:51Intressant fråga. Inte minst eftersom cykling är alternativträning som ligger nära till hands när man inte kan springa.
Det finns väl exempel på triathleter som blivit mycket bra löpare trots måttligt med löpträning.
Intressant fråga. Inte minst eftersom cykling är alternativträning som ligger nära till hands när man inte kan springa.
Det finns väl exempel på triathleter som blivit mycket bra löpare trots måttligt med löpträning.
Quote from Funbeat user on 27 March 2010, 21:58Det handlar inte bara om vilka muskelgrupper som är gemensamma. Rent motoriskt, alltså neuromuskulärt, så är det stor skillnad. Jag har inte så stor erfarenhet av kombinationen cykling/löpning, men jag har hört berättas om extremt misslyckade sprintlopp i
Det handlar inte bara om vilka muskelgrupper som är gemensamma. Rent motoriskt, alltså neuromuskulärt, så är det stor skillnad. Jag har inte så stor erfarenhet av kombinationen cykling/löpning, men jag har hört berättas om extremt misslyckade sprintlopp i
Quote from Håkan Öhling on 27 March 2010, 23:56I Cykling använder du benet när du sträcker ut det, dvs framsidan lår. När du springer så använder benet när du böjer det bakåt, dvs baksidan lår. Så de stora muskeldelarna är helt olika. Sen är det väl som vanligt en himla massa små muskler och buk mm so
I Cykling använder du benet när du sträcker ut det, dvs framsidan lår. När du springer så använder benet när du böjer det bakåt, dvs baksidan lår. Så de stora muskeldelarna är helt olika. Sen är det väl som vanligt en himla massa små muskler och buk mm so
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 01:46Det går bra att använda baksidan vid rundtramp annars blir det inte så mycket till rundtramp.
Det går bra att använda baksidan vid rundtramp annars blir det inte så mycket till rundtramp.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 12:05Jag tror bergslopp har mer gemensamt med cykling. Prova spring uppför!
Jag tror bergslopp har mer gemensamt med cykling. Prova spring uppför!