Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel t.o.r Jobbet
You need to log in to create posts and topics.

Räknas det som träning i mil inför VR ?
Jag cyklar med lite omvägar mellan 20-40 min till jobbet och även om jag inte blir sjöblöt så är har jag def en förhöjd puls när jag kliver in på jobbet. Ibland får jag faktiskt ta fram reserv-tröja ur ryggsäcken...

Vad du räknar som träning beror på dina ambitioner. Men det är helt klart en fördel att vänja kroppen vid att cykla både nu och då. Se till att försöka få in ett längre pass på helgen bara för det måste kroppen också vänja sig vid!

Jag räknar i alla fall

Jag har inte så långt som du till jobbet men jag räknar inte det som träning inför VR. Men det gör man ju som man vill. 🙂

Har också som mål att ta mig runt.

All träning räknas, men kortare än 30 minuter blir mest uppvärmning. Ett knep kan vara att förlänga sträckan på vägen hem för att få lite mer träningstid. Om man ändå är på väg hem så gör det inte så mycket att man blir svettig.

20-40 minuter är ju inte distanspass om man säger så 🙂 , så om du ska få någon nytta av cyklingen bör du träna konditionen på turen. Alltså ska du köra intervallträning till och från jobbet. Alternativt kan du köra styrka (typ backträning) men jag antar

Skulle som Anders säger rekommendera att du förlänger turen/turerna. Kort exempel:

Lördag: lugn långtur (mellan 2,5 h och 5 timmar, börja de första turerna kortare och lägg på distans efter hand). lägg pulsen på ca 65-70% och bara mal på.
Söndag: Se lörd

Jag är så IMPONERAD över allt er engagemang !!! Känns nästan som ni alla är mina nya bästa kompisar med sådant engagemang !!!(t+)

Ni har väl i stort sett besvarat min fråga så jag kan bara konstatera att jag inte räknar in jobbet cyklingen i VR-prepp mil

NP, lycka till 🙂

Du kan ju skilja på de olika passen, t ex Cykling resp Cykling Distans eller liknande. Jag drar gränsen vid 5 mil, mitt mål är minst 100 sådana mil. Snittar du 25 km/h så tar det bara 40 timmar, det grejar du lätt innan Vättern!

Jonas
Du bor ju i närheten av mig ser jag och då kan jag inte annat än rekommendera Fredrikshofs två träningar som drar igång imorgon.

En nybörjarträning från Farsta
http://www.fredrikshof.se/3091

och en distansträning från Slagsta.
http://www.fredriksh