Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel till triathlon!
You need to log in to create posts and topics.

Hejsan!

Jag har ett mål att göra ironman 2016 och ska nu börja träna inför detta.
Nu till den stora frågan, vilken cykel ska man ha? Tempo? Racer?

Jag vill inte lägga mer än 10 000 kr, det tillåter inte min budget.
Mitt mål är alltså nu bara att ta m

Racer, som du så småningom kompletterar med tempopinnar/bågar och en fast forward sadelstolpe. Duger gott för triathlon, och du ska göra bra många cykelrundor från idag tills sommaren 2016 då det bara handlar om att träna benen utan att vara aero.

Det beror på om du vill använda cykeln till annat. Tempocyklar är inte tillåtna vid cykellopp tex. Och det är inte så bra att köra klunga med tempocykel eftersom du inte har händerna vid bromsarna på samma sätt. Men ska du bara träna och tävla ensam så ha

Tempocykel
Fördelar: Växelreglagen tillgängliga i tempoställning. Inte jätteviktigt på en flack bana som t ex Kalmar när man inte växlar så mycket.
Nackdelar: De flesta klubbar tillåter inte tempocykel i klungor. Man får inte cykla tempocykel i motionslop

Jag utökade min cykelkollektion med en tempocykel nu i sommar. Konstaterat att cykla tempo är så jäkla mycket oskönare än på en linjecykel. Alltså, när jag sitter på tempocykeln längtar jag efter ren landsvägsåkning på räsern.
Skulle jag ha börjat min -

Anders, du måste ju sitta riktigt illa på din tempo om du känner så. Är den i rätt storlek? Bike fit? Jag tycker det är precis lika bekvämt med linje och tempo, jag körde 18 mil på min tempocykel i lördags och trivdes gott hela tiden.

Tur för dig. Men tror att det finns en anledning till att linjecyklister sitter på cyklar med LVG geometri och inte TT-cykelns dito.
Men smaken är som baken.

Ed. Tillägg, naturligtvis beror mycket på att jag inte tränat tillräckligt på TT-hojen. Köpte de

Eller så har du gjort som många andra köpt en för liten tempocykel.
Skillnad på att köra 1h tempolopp och 6h triathlon.

Sitter riktigt bra på min tempo och det enda som tar stryk är nacken p.g.a. sittställningen

Menar du mig Robert? Undrar vad du menar med för liten tempocykel.

Och du slår väl huvudet på spiken när du påpekar den annorlunda sittställningen. Kroppen tar inte stryk på linjecykeln och det är vad jag vill få understruket.

Jag köpte en racercykel med elväxlar, dubbla reglage, just för att slippa köpa två cyklar: http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?Blogid=157325

Ligger ju över prisklassen 10.000 kr. Men i längden blir det billigare eftersom jag hoppas slippa köpa två cykl