Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelbrillor
You need to log in to create posts and topics.

Hör och häpna men nuförtiden cyklar jag så fort att jag får problem med fartvind och rinnande ögon. Jag har klarat mig länge med mina vanliga glasögon men inte nu.

Behöver tips på bra vindavvisande cykelbrillor. Trivs inte med linser. Måste ha synkorrige

Adidas Evil Eyes gillar jag eftersom man kan vinkla skalmarna så att ögonfransarna inte slår i insatsoptiken. Värt att testa på de modeller du hittar.

Dessutom behöver man flera olika färger, cyklar man när det är mörkt fungerar inte mörka glas.

Hej Jenny!
Svårt att ge något generellt tips då det i främst hänger på huvudformen.
Jag fick prova mig igenom ett antal "bra" glasögon innan jag hittade de som passade mig bäst. Då varje par kostade 1500-2000 kr blev det en ganska dyr empirisk studie, så

Fotokromatiskt fungerar utmärkt. Det har jag till vardags och vill inte vara utan. Fungerar dock inte bakom glas tex i bilar eller med mc-hjälm om visiret är nedfällt.

MarcusR: CK-Hymer lockar. Ni som är med där och andra cykelintresserade i Linköping, l

Jag är inte heller säker på att de är tillräckligt snabba om man t ex cyklar in i skuggiga partier. Kör man ensam spelar det kanske ingen roll men i grupp är synintrycken viktiga.

Å andra sidan så är de fotokromatiska linserna snabbare än om man ska byta linser för hand... 😉

Jag upplevde aldrig något problem med fotokromatiska linser på cykel, bara +.
Är dessutom väl testade av Tyler Farrar mfl på Pro Tour och det ser inte ut som de har några problem att köra i tighta klungor under växlande ljusförhållanden 😉

Har nu lagt t

Ytterligare en bra egenskap för cykel(sol)glasögon är polarisation.
Det minskar en hel del på de irriterande reflexerna.

Men köp dem endast på öppet köp/i butik.
Det är ngn form av polarisationsfilter på de flesta LCD-displayer och har man otur så samman

Polarisation är underbart, speciellt på regnvåta vägar. Ifall displayen inte syns kan det funka att vrida displayen 90 grader om man står ut med att läsa siffrorna från sidan..

Edit: Kom på att jag gillar gult glas också, det är kontrastförstärkande så d

Ingen laptop?