Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelcross eller MTB?
You need to log in to create posts and topics.

Vad ska jag köpa för pendlarcykel? Har dryga milen till jobbet och det är asfalterade vägar. Jag har hela tiden varit inställd på en cykelcross, men senaste dagarna har jag också funderat på en MTB! Ge mig bra tips om för och nackdelar!
Vilket fall som he

Varför skulle du välja en MTB som pendelcykel om du har asfaltsvägar? Hade du haft skogsstigar och single track på väg till jobbet så hade jag förstått det... 😉

Det beror på vad du tänker göra med cykeln mer än att cykla till jobbet. Ligger cykelträning på landsväg eller något motionslopp i farans riktning är CX det självklara valet, gillar du att ta med cykeln ut på stigar/grusvägar så är en MTB bättre. Hur som

Jag har redan en landsvägshoj, att jag funderade på en MTB var om det var en bättre pendlarhoj vintertid, bredare däck osv! Har lite funderingar på cykelvasan!

Jag kanske ska utveckla lite: Jag tror (med betoning på tror) att om pendling är det huvudsakliga syftet så är en cx bättre lämpad för det. Cykelvasan vanns väl på en cx för ett par år sen (dock med rakt styre monterat istället) så det funkar nog fint med

Om du väljer en MTB så skulle jag rekommendera dubbla uppsättningar hjul. Ett par för "skogsdäck" och ett par för slicks och vinterdäck.

Tack för bra tips! Pendling är absolut den största anledningen till cykelköpet. Så jag satsar nog på en Willier XC.

XC eller CX?

Där fick du mej... CX din skojare!

Du lär ha större nöje med en CX om du gillar grusvägar och stigar. Enda gången som MTB är intressant(are) är i skogen.