Quote from Guest on 4 October 2009, 20:17Jag cyklar ca 26-27 km/h medel på 4 mil med en trek hybrid rätt smala däck dock med slang, undrar hur många km/h snabbare det kan gå med en racer jämfört med en hybrid, ca generellt? Kan jag öka farten med 5km/h bara med en racer tro, med samma ansträngni
Jag cyklar ca 26-27 km/h medel på 4 mil med en trek hybrid rätt smala däck dock med slang, undrar hur många km/h snabbare det kan gå med en racer jämfört med en hybrid, ca generellt? Kan jag öka farten med 5km/h bara med en racer tro, med samma ansträngni
Quote from Funbeat user on 4 October 2009, 20:27Hej Joakim,
Jag har gjort ett litet test.
På semestern gav jag mig ut och körde strax över fyra mil med min treväxlade citybike med barnsadel, cykelkorg och mönstrade balongdäck. En riktigt tung historia alltså. Snitthastighet strax under 27 km/h.
Vec
Hej Joakim,
Jag har gjort ett litet test.
På semestern gav jag mig ut och körde strax över fyra mil med min treväxlade citybike med barnsadel, cykelkorg och mönstrade balongdäck. En riktigt tung historia alltså. Snitthastighet strax under 27 km/h.
Vec
Quote from Funbeat user on 4 October 2009, 20:48Tack för ditt inlägg, hmm det kanske gör några km/h då. Sen är det ju mer bekvämt med bockstyre förstås.
Tack för ditt inlägg, hmm det kanske gör några km/h då. Sen är det ju mer bekvämt med bockstyre förstås.
Quote from Funbeat user on 4 October 2009, 21:52Hade smala "cityhybrid-däck" o sådär 4-5 bar tryckpå min pendlarhybrid förr. Det gick plötsligt 2-3 km/h fortare med racerdäck och 8 bar. Däremot är skillnaden mellan en bra hybrid med optimala däck och en riktig racer för mig väldigt väldigt liten. Mer a
Hade smala "cityhybrid-däck" o sådär 4-5 bar tryckpå min pendlarhybrid förr. Det gick plötsligt 2-3 km/h fortare med racerdäck och 8 bar. Däremot är skillnaden mellan en bra hybrid med optimala däck och en riktig racer för mig väldigt väldigt liten. Mer a
Quote from Funbeat user on 4 October 2009, 22:22Min högst okvalificerade gissining är att skillnaden hybrid/räser märks mer ju längre rundorna blir. Ju längre runda, desto mer användning av de olika sittställningarna!
Min högst okvalificerade gissining är att skillnaden hybrid/räser märks mer ju längre rundorna blir. Ju längre runda, desto mer användning av de olika sittställningarna!
Quote from Funbeat user on 5 October 2009, 09:34Skillnaden (räknat i km/h) blir också större ju snabbare man cyklar. Vid 15 km/h är det ungefär lika mellan luftmotstånd och rullmotstånd, och även om räsern sannolikt har lägre rullmotstånd än hybriden, så är skillnaden i effekt (dvs ansträngning) inte s
Skillnaden (räknat i km/h) blir också större ju snabbare man cyklar. Vid 15 km/h är det ungefär lika mellan luftmotstånd och rullmotstånd, och även om räsern sannolikt har lägre rullmotstånd än hybriden, så är skillnaden i effekt (dvs ansträngning) inte s
Quote from Funbeat user on 5 October 2009, 11:25Tack Rasmus för ditt inlägg, så du tror det skulle kunna göra så stor skillnad som ca 8km/h, intressant. Jag funderar på att köpa en räcer men undrar hur mycket hastighet jag tjänar på det. Skulle vara spännande att se resultatet av ditt tänkta experiment
Tack Rasmus för ditt inlägg, så du tror det skulle kunna göra så stor skillnad som ca 8km/h, intressant. Jag funderar på att köpa en räcer men undrar hur mycket hastighet jag tjänar på det. Skulle vara spännande att se resultatet av ditt tänkta experiment
Quote from Funbeat user on 5 October 2009, 11:41Nja, nu var det bara ett exempel, baserat på en typisk pendlarhybrid (MTB-stuk fast med däck och hjulstorlek som en standardcykel) där man sitter ganska så rakt upp...
Räserhybrider skiljer sig inte lika mycket, så klart.Men det avgörande, för mig, är ä
Nja, nu var det bara ett exempel, baserat på en typisk pendlarhybrid (MTB-stuk fast med däck och hjulstorlek som en standardcykel) där man sitter ganska så rakt upp...
Räserhybrider skiljer sig inte lika mycket, så klart.
Men det avgörande, för mig, är ä
Quote from Funbeat user on 5 October 2009, 12:08Jag har ingen uppfattning om hastigheten men efter det jag har provat av olika cyklar så är det framförallt så mycket roligare att cykla med en racer än med andra. Har bara provcyklat en hybrid för ett par år sedan men tyckte den kändes väldigt trög jämfö
Jag har ingen uppfattning om hastigheten men efter det jag har provat av olika cyklar så är det framförallt så mycket roligare att cykla med en racer än med andra. Har bara provcyklat en hybrid för ett par år sedan men tyckte den kändes väldigt trög jämfö
Quote from Funbeat user on 5 October 2009, 12:48I en rapport gjord för Svenska Cykelförbundet av H. Falk, A. Danielsson som heter Kravanalys Landsvägscykel finns en del intressanta fakta. Bland annat skriver de.
"I landsvägscykling är hastigheten ofta så hög att mycket tid kan sparas på rätt position
I en rapport gjord för Svenska Cykelförbundet av H. Falk, A. Danielsson som heter Kravanalys Landsvägscykel finns en del intressanta fakta. Bland annat skriver de.
"I landsvägscykling är hastigheten ofta så hög att mycket tid kan sparas på rätt position