Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykeln börjar vobbla!
You need to log in to create posts and topics.

12

När framhjulet börjar vobbla så ska du flytta fram tyngdpunkten, så att du får mer tryck fram. Det kan kännas lite vanskligt när man ligger i 50-60 km/h, men är det bästa sättet att stabilisera ekipaget.
Varför det det börjar vobbla kan bero på flera sake

Trist att du har vobbelproblem, men det är som du kanske förstår från alla svar (tyvärr) inte ovanligt och ddet kan bero på flera orsaker.

Ari Lindfors skrev:
> När framhjulet börjar vobbla så ska du flytta fram tyngdpunkten,
> så att du får mer tryck f

Precis så har jag dämpat när det har hänt mig, Klämma åt topröret med båda knäen

Ari- jag tänkte på en del av svaren jag fick "väger för lite"

Tibor: Jag tror inte att det är din vikt som gör att det börjar vobbla!
Jag kan bara ge råd som jag själv har erfarenhet av, och det finns säkert andra sätt som fungerar lika bra, men det har jag ingen erfarenhet av.
Det sättet som jag beskriver har funge

Så då har jag läst! Jag ska testa att göra enligt hans råd om jag får något vobbel någon gång. Det var länge sedan jag råkade ut för det nu!

Tills dess kan jag inte ge andra råd än de jag själv provat och vet fungerar.

Tack för tipset Håkan och Gazzah!

Jag har bara fått vobbel när jag inte har hållit i styret, och luta sig fram och ta tag i det har räckt för att lösa det, men det kan tänka sig att det i vissa fall inte gör det. Att häva vibrationen i ramen genom att lägga knät mot den lär säkert ha effe

Har vel aldrig hatt direkte vobbel, Men når en kommer opp i 50-55 km/t blir de fleste sykkler litt urolig. serlig om det er litt vind fra siden. Da prøver jeg -bevist- på å ikke holde for fast i styret. Det bare forsterker ristingen. Når jeg slapper av i

12