Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelråd nybörjare 100kg
You need to log in to create posts and topics.

12

After att ha spunnit några säsonger har jag börjat snegla lite åt (läs dräggla efter) en landsvägscykel.
Hittade ingen FAQ (letade kanske för dåligt)

Jag är 186cm lång och med 100kg (ren benstomme ;)) är jag lite fundersam över de smala däcken på en race

Tror inte de smala däcken är den svaga delen i en cykel för någon som väger 100 kg. pedaler, vevarmar, sadelstolpar osv kan vara för klena.

Det bör inte vara nåt problem att hitta en cykel som håller.

Det finns dock en del prylar där tillverkaren anger en maxvikt för användaren men det är mest såna delar vars vikt är nerpressad så långt som möjligt.

Är såda prylar viktpressade även för de flesta cyklar eller är det mer för de dyrare proffsmodellerna?

Vad för rammaterial skall man kika efter för bästa styvhet med min vikt?

Hej Rikard.

För ett par år sedan när jag återupptog cyklingen var jag en 108kg klump. Numer en 94 kg, något lite mindre klump.

Jag köpte mig en Wilier Gladius och till den ett par campa Proton hjul, som skulle vara bra. Nu är det inte precis någon 10000

Magnus Beckstedt är väl närmre 100 Kilo...och däcken håller!

Jag väger sådär 92-94 kg och kör en 4 år gammal Trek 5200 (kolfiberram, Bontrager Race Lite hjul). Den verkar hålla utmärkt. Man ska nog välja 23 mm däck och inte 20 mm, så slipper man punkor.

Hejsan. Jag väger mer än vad du gör och jag kör på en Columbus Vola. Denna köpte jag förra året. Dock var jag inte riktigt nöjd med hjulen så jag beställde ett par handbyggda på Cykelcity och de är helt grymma:
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/memb

Kul att höra att det finns möjligheter och att massan inte skall ställa till alltför stora problem.

Hårt pumpade hjul gillar jag på min vanliga cykel iallfall :-).
8Bar=800kN/m^2=80N/cm^2
100kg*9.82N/kg=982N
982N/80N/cm^2 = 12.3cm^2 kontaktyta mot vägen,

Ahh, handbygda Mavic hjul. Sådana köpte jag från england till min vanliga cykel (GT MTB med skärmar) för några år sedan.

12