Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelråd nybörjare 100kg
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Här finns en till tung cyklist. Väger in på 113 kg och kör på Specializeds ram av kolfiber, Mavic CXP22-fälgar och Michelin Pro2Race-däck 700x25 pumpade till ca 6,5 bar.
Kör nu 3:e sesongen på den hojen utan några som helst problem.
Jag tror att d

Åh, ett räkneexempel med korrekt hantering av enheter. Så ska det se ut (t+)

Sedan är det väl så också kan jag tänka att ju tyngre man är desto mindre relativ skilnad gör cykelbantningen ;-).

100 kg är väl inget! det väger riktiga män. Kör du "normalt" håller vilken cykel som helst. Jag har alltid köpt "standardprylar" och inte haft några som helst problem. Och att hjulen är svagaste länken vill jag inte hålla med om. Jag krockade med en beton

ölandstoken . skrev:
> 25 knyck till 0 på en millisekund

Om du träffade med däcket tog det väl >2ms?

😉

ok, ska vi vara så petiga.....däcket trycktes ihop 21 mm så med en hastighet på 7 m/s = 7 mm/ms så tog det 3 ms att stanna. 😉

Jag vägde 98kg när jag började cykla för drygt 1 år sedan, köpte en Columbus Vola med Ultegra på. Det enda jag märkt är att jag har punktering något oftare än andra pga genomslag, samt att jag kört sönder ett vevlager! Dessutom knakar det rätt friskt i ra

Mats . skrev:
> Det är nog främst de allra lättaste ramarna och lättaste hjulen
> man bör kolla upp så att de klarar lite mer vikt!

Visst är det så.
Men det finns <900g ramar, som säljs med <290g gafflar, som enl tillverkaren klarar cyklister på 120kg.

12