Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelsemester i sommar
You need to log in to create posts and topics.

12

Sedan tänker jag på dispyter jag haft med en del entusiaster för sjal och bärsele - de cyklar med barn på ryggen och ett "jag välter inte" ... ren mekanik som att barnet kommer högre upp och slår sig mer och är mer oskyddat går inte fram ...
Fast jag är j

Med risk att lite frångå ämnet, så vad är det trafiksäkraste sättet att transportera barn med hjälp av cykel? Barnstol fram? Barnstol bak? Egen cykelram och bakhjul som man sätter fast i förälderns cykel? Cykelkärra?

Jag skulle tro cykelkärra. Inget fall eller omkullkörning och händer något så finns det skyddsbur runt.
Slamkrypare är i så fall påkörningsrisk... Vet inte om det är större risk för vagnen än för ensam cykel.

Det känns väldigt osäkert med cykelvagn pga att man inte har koll på barnet + att den är så låg att det känns som om det finns risk att bilister kör över den. Undrar om det finns statistik över detta... känns spontant att barnstol bak är det säkraste (sky

Känner precis tvärt om.
Barnet spänns fast på liknade vis som i en bilbarnstol. I vår vagn med 5 punktsbälte. Bågar runt om så även om jag skulle cykla i omkull eller diket så är grabben bra skyddat i buren. Flaggor/reflexer på vagnen + skrällig färg så

Här är knoddtransportspecial: http://www.christianiabikes.dk/produkter_b_transport.php

Påkörning bakifrån är en närmast obefintlig olyckstyp, men tyvärr den de flesta är mest rädd för (helt i onödan). Nästan alla krockar mellan cykel och bil sker där cykelbana korsar väg.

Jag skulle definitivt välja barnkärra framför barnstol om jag skulle

Lite mer high-tech än Davids varianter:

Hem

nu har jag och pojkvännen tittat på cyklar..

Det blir en Scott P45 - 08 till oss båda från Sportson...då vi känner en kille som är riktigt grym på cyklar där så bestämde vi oss för det.

Nu ska jag bara sälja min gamla crecsent som jag insåg idag ser r

12