Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelskor vs "vanlig träningssko" …
You need to log in to create posts and topics.

Jag är rätt ny som motions-cyklist. Köpte min första riktiga landsvägscykel i våras. Det jag funderar på är hur stor skillnad det är att cykla med riktiga cykelskor jämfört med vanliga skor. Som det är nu, cyklar jag fortfarande med vanliga löparskor. Har

För det första är sulan i cykelskor mycket styvare, för att eliminera kraftförluster och ont i fötterna. Sen om du sitter fast, använder du även musklerna på baksidan av låren, och får därmed minst 30% mer kraft.

Mellan 5 o 10 % gissar jag grovt. Plus att fötterna håller bättre.

Det är en väldigt annorlunda upplevelse, välkommen in i SPD-världen (H:)

Det finns vettiga pedaler till landsväg så undvik SPD.

Viktigast är som redan sagts, att om man har gympaskor riskerar man få ont i fötterna, om man inte har "vanliga" trampor. Beroende på hur långt man cyklar och hur känslig man är. Det är väldigt individuellt.

Om man har cykelskor och klossar, kan man med

Jag är också nybörjare och jag tycker det gör _enorm_ skillnad att cykla med riktiga cykelskor fastklickade med klossar. Dels känns det stabilare så att man kan ta i mer och dels kan man ju både trampa ner och dra upp = mer effektivt. Kan nog aldrig mer t

Poängen är att ha spurtklossen i klickad. Då halkar man inte.

Det finns även spd-pedaler som är gjorda för landsvägscykling. Jag bytte precis till ett par sådana ( http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-pedals-pd-a600/aid:399243 ) och tycker det är en tydlig förbättring.

Skillnaden är ju ändå stor mellan SPD och LVG-pedaler.