Quote from Guest on 23 July 2012, 12:50Jag är rätt ny som motions-cyklist. Köpte min första riktiga landsvägscykel i våras. Det jag funderar på är hur stor skillnad det är att cykla med riktiga cykelskor jämfört med vanliga skor. Som det är nu, cyklar jag fortfarande med vanliga löparskor. Har
Jag är rätt ny som motions-cyklist. Köpte min första riktiga landsvägscykel i våras. Det jag funderar på är hur stor skillnad det är att cykla med riktiga cykelskor jämfört med vanliga skor. Som det är nu, cyklar jag fortfarande med vanliga löparskor. Har
Quote from Rasmus Olsson on 23 July 2012, 13:00För det första är sulan i cykelskor mycket styvare, för att eliminera kraftförluster och ont i fötterna. Sen om du sitter fast, använder du även musklerna på baksidan av låren, och får därmed minst 30% mer kraft.
För det första är sulan i cykelskor mycket styvare, för att eliminera kraftförluster och ont i fötterna. Sen om du sitter fast, använder du även musklerna på baksidan av låren, och får därmed minst 30% mer kraft.
Quote from Funbeat user on 23 July 2012, 15:10Mellan 5 o 10 % gissar jag grovt. Plus att fötterna håller bättre.
Mellan 5 o 10 % gissar jag grovt. Plus att fötterna håller bättre.
Quote from Ragnhild Svens on 23 July 2012, 15:39Det är en väldigt annorlunda upplevelse, välkommen in i SPD-världen (H:)
Det är en väldigt annorlunda upplevelse, välkommen in i SPD-världen (H:)
Quote from Funbeat user on 23 July 2012, 15:46Det finns vettiga pedaler till landsväg så undvik SPD.
Det finns vettiga pedaler till landsväg så undvik SPD.
Quote from Funbeat user on 23 July 2012, 15:55Viktigast är som redan sagts, att om man har gympaskor riskerar man få ont i fötterna, om man inte har "vanliga" trampor. Beroende på hur långt man cyklar och hur känslig man är. Det är väldigt individuellt.
Om man har cykelskor och klossar, kan man med
Viktigast är som redan sagts, att om man har gympaskor riskerar man få ont i fötterna, om man inte har "vanliga" trampor. Beroende på hur långt man cyklar och hur känslig man är. Det är väldigt individuellt.
Om man har cykelskor och klossar, kan man med
Quote from Funbeat user on 23 July 2012, 16:13Jag är också nybörjare och jag tycker det gör _enorm_ skillnad att cykla med riktiga cykelskor fastklickade med klossar. Dels känns det stabilare så att man kan ta i mer och dels kan man ju både trampa ner och dra upp = mer effektivt. Kan nog aldrig mer t
Jag är också nybörjare och jag tycker det gör _enorm_ skillnad att cykla med riktiga cykelskor fastklickade med klossar. Dels känns det stabilare så att man kan ta i mer och dels kan man ju både trampa ner och dra upp = mer effektivt. Kan nog aldrig mer t
Quote from Funbeat user on 23 July 2012, 17:01Poängen är att ha spurtklossen i klickad. Då halkar man inte.
Poängen är att ha spurtklossen i klickad. Då halkar man inte.
Quote from Funbeat user on 23 July 2012, 17:35Det finns även spd-pedaler som är gjorda för landsvägscykling. Jag bytte precis till ett par sådana ( http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-pedals-pd-a600/aid:399243 ) och tycker det är en tydlig förbättring.
Det finns även spd-pedaler som är gjorda för landsvägscykling. Jag bytte precis till ett par sådana ( http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-pedals-pd-a600/aid:399243 ) och tycker det är en tydlig förbättring.
Quote from Funbeat user on 23 July 2012, 17:40Skillnaden är ju ändå stor mellan SPD och LVG-pedaler.
Skillnaden är ju ändå stor mellan SPD och LVG-pedaler.