Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelcykelställ på bilen?
You need to log in to create posts and topics.

Finns speciella framhjulsställ att fästa på tackräcket.

Nix ingen risk att jag byter innan jag får egen erfarenhet av att det skulle skada på något sätt. Inte troligt att det händer då jag redan har åtskilliga transportmil. Jag kollade med olika källor innan jag gjorde mitt val av ställ och fick fler negativa

"Många "har hört" att ett visst ställ har skadat en cykel men är det någon här som har personlig erfarenhet av det?"

Hade inte Silvia en dålig erfarenhet?

@Christer Lindfors, kan inte du förklara vad den seriöse cykelhandlaren vet som inte jag vet eller förstår.

Jag har kollat runt en hel del och det tycks finnas för och nackdelar med alla hållare. Se t ex http://happymtb.org/forum/read.php/1/1790412/17909

Är ingen cykelhandlare men det är nog en sådan här att Christer menar.

BILD://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/THU0017.jpg

Mårten, det har något med att en kolfiberram är stark i en viss riktning och väldigt skör i den andra riktningen, som en skidstav ungefär. Bästa förklaringen jag kan ge. Hoppas att det finns någon som är bättre expert här! Jag har bara framfört vilket råd

Linnex, exakt! Tack!

Nu har jag fått hem cykeln, den fick åka inne i bilen.

Men allt detta om vilket tak ställ gör mig något förvirrad... Min cykel nu har aluminium ram och kolfibergaffel och styre samt skivbromsar. Sambon kommer att ha en hybrid med dämpad framgaffel och hy

Mårten (t+) på den videon, jag som varit orolig för hur kedje/sadelstag i carbon ska klara alla mina vurpor bland stenar!
Fast ingen racer på taket med klämfäste, lite som att cykla med långa svarta strumpor 😉

Amanda då tycker jag du ska välja det takstället där du inte plockar bort framhjulet som jag har rekommenderat till kolfibercyklar. Utan välj det där du klämmer fast ramen i stället!