Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonCykeltips tack!
You need to log in to create posts and topics.

12

Funderar på cykelköp, någon som har tips? Kolla in tråden här:

http://www.funbeat.se/life/discussion/show.asp?ThreadID=109954

Cervélo eller Argon18 är väl de som jag skulle satsa på fast det beror ju på vad du har för budget också. mest prisvärda alternativet för triathlon är kanske att köpa en QuintanaRoo Tequilo ($2400). Inside Triathlon klassar den som "one of the top five ba

hehe inte vill man begå tjänstefel inte! 🙂

Men alltså triathlon bike eller vanlig roadbike, vad är skillnaden? Behöver man verkligen triathlon bike om man inte är hardcore?
Jag har haft en hyrd cykel nu, en Fuji Roubaix (www.fujibikes.com), har ingen

Om du inte har råd med två cyklar är det definitivt bättre att satsa på en "vanlig" cykel. Skillnaden är geometrin på ramen, framförallt. Nu tänker jag iofs på en tempocykel jämfört med en landsvägscykel. Det kanske inte är det du menar med triathlonhoj?

Hmm...ja e ju ingen expert på detta område, men jo ja tror en triathloncykel är som en timetrial, alltså tempo som du sa?

Är det att man sitter annorlunda och att ramen är mer anpassad för vinden? Varför är de då bättre att ha en "vanlig"? Vilka fördelar

Det kan vara lite körigt att bedriva träning på en triathlon/tempo hoj. Inte så kul att ta sig igenom trafiken osv. Den är så extrem. Jag skulle gissa att många triatleter bedriver mycket av sin träning från en vanlig racer. Och sen bara kör tillträckloig

Hej.

Skillnaden är framförallt sittställningen. Man sitter längre fram och mer framåtlutad på en triathloncykel jämfört med en landsvägsracer. (jag säkert sänkt mitt styre med 10 cm nu jämfört med bilden på mig). Det upplevs ofta rätt osäkert och obekväm

Mm ja tror ni har rätt, de får nog bli en "vanlig" roadbike. Det är ju en sådan jag har nu med (hyr). Men jag har satt på aerobars på den, som lät går att plocka på/av beroende på om man får ha dem eller ej.

Den där Cervero cykeln som kunde ändras så att

Tjena!
För att få ytterligare en dimension att fundera i kan jag rekommendera en begagnad hoj..! Kolla in köp/sälj - sidan på fredrikshof.se Jag själv köpte min linjecykel där, mycket carbon och campa record under 10 000kr dessutom har den varit pedantskö

Jag är lite sugen på en tempocykel. Har bla kollat en Planet X STEALTH PRO CARBON: http://www.flinta-adventure.se/product_info.php?cPath=68&products_id=273&osCsid=cfc38cc79a6743c81a45fda2a91758ba

Vad tror ni om den? Prisvärd? Bra?

12