Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykeltrainer - inställningar
You need to log in to create posts and topics.

Hej
Jag har precis köpt en cykeltrainer.

Hur jag än vänder och vrider på inställningarna tycker jag att motståndet känns väldigt tungt, som i brant uppförsbacke. Är detta normalt vid trainers?
Jag har en nishiki pro race hybrid sld och en Blue Matic Pro

Har du en lätt växel på cykeln?

Ja, lägsta växeln. Det känns som trainern är för liten fast den ska enligt specifikationerna passa.

På min trainer så finns det en skruv som reglerar motståndet mellan rullen och däcket. Sedan kör jag med högt tryck i däcket (typ 7kg men detta beror på vad däcket tål - speciellt trainerdäck rekommenderas). Rullens tryck ska vara så att den inte glider m

Jag har en liknande trainer. I ett pass jag körde för nåt år sen tyckte det var extremt tungt och jag pallade inte alls vad jag brukade. Det visade sig att vajerhöljet inte satt som det skulle och vajern var därför extra sträckt=högre motstånd än jag stäl

Det där med wirehöljet låter som en trolig orsak - kolla det.

Trainerdäck är slitstarka med stenhårda - väldigt svåra att få på och av. Jag har skaffat ett extra bakhjul som jag har trainerdäcket på (har landsvägscykel och när jag kör med 622-23 däck så

Fredrik - tack för tipset. Ser att det kostar en månadskostnad, ingen prövoperiod alls. Jag är nybörjare på cykelträning, har cyklat långa sträckor och cykelsemestrar, men ej tränat cykling specifikt. Är detta en bra nybörjar app?

Börje - tack för dina t

App:ar/program för cykelträning är rätt "inne" och det finns en uppsjö av dem. Trainerroad tillsammans med Zwift är de två största. Trainerroad handlar till 100% om strukturerad träning med effekt. Zwift är mer "socialt" genom ett tv-spelsliknande upplägg