Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykla 80 mil
You need to log in to create posts and topics.

Jag och brosan planerar en längre tur i sommar, Den går från habo (jönköping) till örebro där syrran bor. där sover vi och vilar upp oss. Sedan upp till dalarna siljan. Tälta där efter de samma väg tillbaka.

jag är 19 år då och skulle säkert inte ha någ

Hej Jonathan.

Min uppfattning är att det rent generellt inte är farligt att cykla.
Men visst kan man få skador av det.

Om ni är/har en god grundträning. Vilket jag tror att ni har/är. Då är min bestämda uppfattning att ni bör kraftsamla till distanspass

Använd kadensmätare och se till att träna innan på + 90 i kadens.

Det beror också på hur bråttom ni har. Tar ni det lugnt och rastar lite
i bland så är det inga problem.

Några bekanta cyklade för ett par år sedan från södra Göteborg ner till
Falkenberg och hälsade på. Dottern var då 12 och sonen 10 år. Det är nog
11-12

Förutom de bra råd som du fått här ovan om distansträning, hög kadens och cykelbyxor etc så skulle ja vilja lägga till följande:

Välj omsorgsfullt en färdväg som är så otrafikerad som möjligt, speciellt med tanke på er unga ålder (15 och 19 år), ni bör h

Längsta passet under en dag kommer bli 19 mil, det kommer bli från Habo till örebro. Känner vi att de blir för tungt kan vi alltid stanna en dag extra och vila upp oss där innan vi cyklar vidare. Vägen upp till örebro kommer passa oss perfekt inte alls my

passa på att träna mycket bålstabilitet och nacke, vet inte vilka cyklar ni kommer cykla på men kör lite mer aerodynamiskt (lite mer lutad framåt än sittande rakt upp) så kommer det slita rätt gott på era ryggar.
Finns massvis med bra övningar för att för

Jag skulle säga som övriga att om ni har testat att cykla långa sträckor tidigare (ca 10 - 15 mil) och det har fungerat så borde det inte vara farligt när ni ska cykla så få dagar. Det kan säkert bli tröttsamt och jag skulle rekommendera att ha en reservp

Cyklade med äldsta sonen STHLM-GBG för några år sedan, han var då 17-18 år. Vi körde cirka 10-14-mila etapper, med ett av mig, påtvingat stopp en gång per timma för att sonen skulle sträcka på kroppen, äta och dricka lite i lugn och ro (och för att pappa

Största risken för skada är förmodligen i rumpan ... har ni inte gjort detta förrut, så har ni kanske inte förstått hur viktigt det är med riktiga cykelbyxor. Det kan straffa sig hårt om ni slarvar någon dag och cyklar i bomullskalsonger under byxorna.

A