Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykla med hög eller låg växel?
You need to log in to create posts and topics.

Vad är mest ekonomiskt? Ska man trampa på snabbt med låga växlar eller segdra med tyngre växlar? Vilken frekvens är optimal att hålla på tramptagen?

Det här är väldigt individuellt men det är betydligt vanligare för glada amatörer att man håller för låg kadens än för hög. De flesta är mer effektiva vid högre kadens (kanske runt 90 eller så) och man kan även få lite problem med knän osv vid för låg kad

Jag skulle svarat hur långt är ett snöre? Men Jerker har redan besvarat frågan på bästa sätt. Du finner din egen kadens med tiden.

När jag började köra längre sträckor (10 mil) fick jag vansinnigt ont i mitt högra knä. Det hängde i som ett problem i några månader. Sedan jag ändrat min stil från att ha cykla mer trögt så har problemet försvunnit helt! Men även jag undrar om det inte f

90 i kadens brukar sägas vara det optimala.
Du mäter det med en cykeldator som har en kadensmätare.

Iceman - om du inte cyklar mer än 10km så påverkar kadensen träningen minimalt..

Tunga växlar och hög kadens.

Jag har hört/läst att det är bättre med hög kadens om man vill hålla igång löparbenen. Tunga, långa tramptag gör att musklerna känns stumma sedan vid ett löparpass. Hälsar Cilla

Läste för några år sedan att ung. 60 i kadens är det mest energieffektiva (hittar dock inte studien) men det är lättare att dra på sig mjölksyra. Det mest optimala för kroppen rent generellt sett är runt 90, men det är ju individuellt.
Knäna kan ta stryk

Det är inte effektivt att bli ifrånkörd.