Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykla med hund på Södertörn
You need to log in to create posts and topics.

12

Har fått en ny träningskompis i form av en hund som gärna springer länge och väl och vi har varit ute på några löprundor. Skulle vilja ta med honom på några cykelrundor också så han får släppa loss ordentligt.

Tar gärna emot tips på hur man hanterar en c

Inga bra tips där Perre, blev bara förvånad... Har du skaffat hund?

Skaffat träningskompis.
Det är min flickvän som är den stolte ägaren.

Skaffa en cykelspringer. Fäst hunden i en sele på höger sida om cykeln (bort från trafiken). Bättre än att ha den lös. Tänk på att vänja in hunden långsamt om den inte är van att springa på asfalt.

Jo jag har funderat på en springer. Men jag kommer att befinna mig i trafiken så lite som möjligt och då kan jag också hålla i kopplet, hade jag tänkt mig.

Sen gäller det att hitta stigar där jag inte behöver hålla jycken kopplad

Sticker den inte på vilt Per?

Nej inte en chans. Den vill gärna men lyssnar stenhårt på kommandon som ligg, stopp och här.

Lite imponerande när jag kommenderar ligg. På max två mikrosekunder ligger han blickstilla i flera minuter även om jag går därifrån. Oavsett vilt eller oljud. Jy

Låter bra då. Min jycke sticker som ett skott så hon får vara kopplad så det funkar inte i skogen.
En utmaning för henne Per, kan man lära gamla .... 😉

Om det nu hade varit jag som var dressyrexpert. Men jag kan fråga Anne-Marie, hon kan det där.

Mellan Gladökvarn och F18 finns det en del grusvägar.
(Har inte vi cyklat där tillsammans?)

12