Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonCykla med låg kadens
You need to log in to create posts and topics.

12

I somras var jag med i en triathlontävling för första gången och kunde konstatera som mer utpräglad cyklist att de insatta triathlonisterna trampade med betydligt lägre kadens än vad man normalt sett gör i vanlig landsvägscykling. Jag har fått förklarat a

Jag är ingen cykelexpert, men om man får ut högre effekt på 65 i kadens än 85 så kan man ju sänka trycket lite och cykla lika fort samtidigt som man vilar lite. Ungefär så resonerar jag och motiverar mina 65...

Jag skulle vilja påstå att de flesta gör fel på både träning och tävling...
Björn Andersson är sveriges bäste triatlet på cyklingen. Han har definitivt inte blivit sämre sedan han gick upp från (för) låg kadens till den kadens, ca 90, han ligger på idag.

Det är inte samma sak att bara köra ett tempolopp som att köra tempo för att köra löpning efteråt. Efter vad jag har hört så används fler muskelfibrer vid lägre kadens vilket gynnar löpningen.

Björn Andersson håller runt 90 i kadens när han kör triathlon. Visa mig den triatlet som slår honom...

Det lilla jag såg av honom i Kalmar var väldigt långt under 90-kadens ... snarare 60

Det låter konstigt.
Han bytte ju annars upp sig för ca 3 år sedan.
Att ligga på 65 i kadens i 180km är inget för "nybörjare" som vill kunna cykla fler gånger heller...

Han körde sprinten ...

Jag tror att Lance Armstrong kommer att köra med hög kadens på triathlonen nästa år om han kan köra.

Fredrik, hur många bra löpningar har Björn gjort senaste 3-4 åren i en triathlon. Han bryter ju nästan jämt. 😉

12