Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykla racer i mörker
You need to log in to create posts and topics.

Som cyklist tycker jag det är ganska svårt att se en cyklist med pannlampa. Lampan sitter dels för högt upp att man inte lägger märke till den, dessutom har de ofta en samlad ljusbild att de endast lyser just där cyklisten behagar titta - dvs strax framfö

Det var någon som rekomenderade den här 16w / 1400lumen lampan.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.36018

Testade den i fredagaskväll på små grusvägar, efter ett tag kom jag på varför mötande bilar stannade, de blev bländade.

Härligt med bra ljus

Hade du inte den rätt inställd o med halvljus 😉

Peter:
Har du läst den här tråden?
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=601973
Jag tänker ffa på det här inlägget
http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=6746069&postcount=61
Enl det så är MS1400-lampan klart sämre än den äldre DX P7-lampan(MS900) och de

Det går bra att blända av då lampan har 4 olika ljuslägen, det gäller bara förstå att manskall göra det. Efter tredje mötande bilen förstod jag det 🙂
Är inte van som cyklist att JAG skall blända av.

Jag har samma erfarenhet med MS900. Bilar som blinkar med helljuset mot MIG!!? (H:)
Men med en bättre vinkling av ljuskäglan längs med sidolinjen på vägen så har de slutat. Man vet ju hur viktigt det är med ljusinställningen på en bil. ett litet fel i den

Intressant blir det då man använder cykelbanan som förlagts på vänster sida om vägen. Inte mitt fel om jag bländar bilar då, även på halvljus.

Genom att begränsa ljusbilden i höjdled kan man ha starkt ljus samtidigt som man begränsar bländningen.

I Tyskland finns det en reglering av cykelljus, den kallas StVZO.
Dess bestämmelser reglerar bla hur ljuset får lysa i höjdled, i praktiken är en StV

"Testade den i fredagaskväll på små grusvägar, efter ett tag kom jag på varför mötande bilar stannade, de blev bländade."
- så skall man ha 2, en fram och en bak... 🙂