Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykla Sthlm - Idrefjäll
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,

Funderar på att cykla från Sthlm till Idrefjäll i sommar tillsammans med en kompis. Någon som känner till vilken väg som är lämpligast att ta ?. Kanske rent ut av kan rek ett bra ställe att övernatta på (480km på en dag kanske är lite väl...). Är de

Fjäll tur o retur går från Orsa till Ydre, så bara du kommer fram till Orsa kanske hjälpa denna sida något?

http://www.fjallturochretur.se/index5.php

Har inte åkt vägen över Våmhus, den är kanske ett alternativ åtm ena hållet? Annars är det ju bara raka vägen Älvdalen - Särna - Idre. Väldigt öde från Älvdalen till Särna, den storskog som en gång i tiden skiljde Sverige från Norge. Finns vandrarhem i Sä

Gör en halvkapning och frågar om någon har tips på bra landsvägsrundor som utgår från Idre Fjäll.
Funderar på att vara där uppe en vecka i sommar, rundor på 10-15mil hade varit trevligt. (Kan vara upp till 20 med rätt motivering 😉 )

Till Funäsdalen via Högvålen, sveriges högst belägna by, är väl givet!

Hej Björn!

Titta på Riksväg 70, Avesta-Hedemora-Säter-Borlänge- Insjön-Leksand-Rättvik-Mora-Älvdalen-Särna-Idre. Vissa södra partier samt söder Mora är dock vajerförsedd väg, men det finns småvägar vid sidorna av R70
/Stickan

Jag skulle definitivt undvika RV70, enl mig är den helt olämplig för cykling nuförtiden.
Det finns dessutom många bättre alternativa vägar.

Här är ett par rutter från Sthlm till Bergkarlås (mellan Mora och Orsa)
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vtngwz

Tänkte att RV70 mer kunde vare en hjälp att stöda sig mot för att komma till Idre och att sedan i mesta möjliga mån använda småvägarna vid sidan av RV70!

Korsar eller åker annars korta bitar på RV70 (mest sommartid) så den går att åka på, men visst det f

Tack för all information och tips. Är det möjligt tror ni att cykla hela vägen med racing däck utan att får punktering var och varannan kilometer eller bör man överväga och köra med mer cross däck.....om det nu är möjligt.

Exportera kartor från GPSies. N

Den del av vägen jag känner till, dvs Sthlm - Mora - Älvdalen, är asfalt.
Tar du dig bara ur Sthlm så minskar punkteringsrisken betydligt.

Varför vill du exportera kartor från GPSies till din Edge 800?
Eller menar du att du vill läsa ned rutten från Gpsi

12