Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCykling som rahabträning?
You need to log in to create posts and topics.

Vad anser ni om att cykla under tiden man rehabiliterar sig från en löparskada? Vad bör man tänka på för att inte "skada" löpningen?

Triathlon!?

Vilken typ av löparskada har du? Måste veta detta för att kunna svara på om cykling är ett lämpligt rehab-alternativ.

"Vad bör man tänka på för att inte "skada" löpningen?"

Att inte cykla. För du kommer annars att upptäcka att cykling är minst lika givande som löpning och därmed kommer cyklingen konkurrera med din löpning.

Jag är skadad i ljumsken och smärtan känns inte när jag cyklar. Det blir snarare bättre! Cyklingen konkurrerar definitivt med löpningen. Det är kul att cykla men det tar mycket längre tid för att bli lika trött!

Även simning är ofta bra rehabträning... tillsammans med cyklingen kan det bli lite triathlon 😉 Tänk vad bra rehabträning kan leda till (H)

Jag har ingen erfarenhet av/inga kunskaper om skador "så långt uppe" som i ljumske, och kan därför inte svara på om cykling är ett bra rehab-alternativ. Lycka till.

Cykling är ett bra alternativ till löpning för att hålla uppe flåset, alltså grundkondition och uthållighet.

Däremot är det ingen ersättning för löpträning. När du väl börjar springa igen så räkna med en rejäl återhämtningstid för att komma tillbaka till

Det beror ju på vad för skada du har. Bäst är ju att en sjukgymnast duktig på idrottsskador hjälper dig med ett rehab-program. Själv upplever jag att crosstrainer och simning är klart snällare mot kroppen vid skador, jmf med löpning och även cykel. Men so