Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonDäck+slang eller bara slangar
You need to log in to create posts and topics.

Snart dags för Kalmar och det är bara toppningsfasen kvar och man kan inte längre träna sig bättre. Så nu är det materielen som gås igenom.
Förra året körde jag med ett reservdäck och två slangar efter två punkteringar under Vättern.
I Kalmar var turen bä

Det är nu religionskriget kanttråd vs tub börjar...

Ska väl rätt mycket till för att ett däck ska explodera om det inte har några fabriksfel. Å andra sidan väger det väl inte så mycket att ha med sig. Trist att behöva bryta pga av det..

Det blir kanttråd oavsett, så ni behöver inte starta den disskusionen igen.

så säkerhet före gram är första given då. 🙂

Vad hände när du var tvungen att byta däck?

Låg på en trafikerad 70 väg utan möjlighet att köra jämte eller hinna bromsa för någon bildel/industriskit som låg i vägrenen. Däcket fick en stor skåra och slangen smälde.
Detta ska ju inte behöva hända i Kalmar men hur gör ni andra med reservdelar?

Annan fråga.. får man ha ett par extrahjul vid växlingsområdet? 😛

Annan fråga igen.. om man pajar ett hjul (mitt framhjul är sisådär), får man någon som helst hjälp med att ta sig till/från växlingsområdet för att hämta sitt andra hjul?

Ingen mening att ha extrahjul i växlingsområdet då du aldrig passerar där under cykelmomentet. Som närmast är det ca 1 km när du kommer från Öland och vänder upp mot Läckeby.
Är det inte bättre att sätta på ett friskt hjul direkt om det gamla är lite osäk

Det är bara lite skevt, risken att det ska gå sönder är ju inte så stor.. men eftersom det är lite skevt så vet man ju inte.. vore dumt att "chansa" på en IM...

Mina reservhjul är, just bara reservhjul, och inte mycket att hänga i julgranen så jag cykla

Eller köpa nytt hjul. Det måste du ju ändå göra så småningom - dumt att riskera all träning för det!